Veelgestelde vragen

Foutmelding ‘ongeldige TPL opmaak’ bij het afdrukken van een rapport

Deze foutmelding wil zo nu en dan wel eens optreden bij het afdrukken van een overzicht waarbij veel data verzameld wordt. Dit is een probleem met het beschikbare geheugen van de computer, hier kunt u omheen werken door het overzicht in meerdere keren af te drukken door uw selectie op te delen in meerdere subselecties. Als u bijvoorbeeld het overzicht Mutaties grootboekrekeningen van een heel jaar wilt afdrukken kunt u dit rapport ook in twee keer afdrukken, de eerste keer drukt u dan de mutaties af van 01-01-jaartal tot 30-06-jaartal en de tweede keer drukt u de mutaties af van 01-07-jaartal tot 31-12-jaartal.

Vraag m.b.t. overzicht openstaande posten

Soms staan er nog een of meerdere facturen open terwijl de klant zeker weet dat deze reeds betaald zijn. Dit kan meerdere oorzaken hebben, het is ten eerste handig om de factuur historie te bekijken (zie ook Factuur historie en factuur direct afboeken). Op deze manier kunt u nagaan welke mutaties er hebben plaatsgevonden m.b.t. een factuur. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een bankbetaling voor een factuur niet verwerkt is in Bricks Financieel of voor een verkeerd bedrag, dit kunt u snel zien bij de factuur historie. Ook kan het zijn dat retourinformatie vanuit Bricks Huisarts nog niet verwerkt is in Bricks Financieel, dit kan verholpen worden door het importeren van facturen vanuit Bricks Huisarts (zie ook Importeren TetraHIS facturen).

Ontbrekende facturen in Bricks Financieel

Soms ontbreken er facturen in Bricks Financieel die geïmporteerd hadden moeten zijn vanuit Bricks Huisarts. In dit geval moet u nogmaals facturen importeren vanuit Bricks Huisarts (zie Importeren TetraHIS facturen), let er echter op dat u in Bricks Financieel het juiste boekjaar geopend heeft t.o.v. de facturen die u wilt gaan inlezen. Dus wanneer u bijvoorbeeld een factuur uit 2013 mist moet u het boekjaar 2013 openen en vervolgens bij Bestand ‣ Importeren ‣ Tetrahis ervoor zorgen dat de Datum van en Datum tot velden ook een datum uit het jaar 2013 bevatten bijv. 01-01-2013 tot 31-12-2013. De datum velden dienen dus altijd binnen het boekjaar te vallen dat op dat moment geopend is binnen Bricks Financieel.

Boekjaar is niet zichtbaar

Wanneer een boekjaar niet zichtbaar is in Bricks Financieel heeft dit meestal te maken met de rechten van de gebruiker, zie ook Gebruikers rechten per systeem.

Facturen met een verkeerde status

Soms heeft een factuur onterecht een verkeerde status, de status is bijvoorbeeld actief terwijl de factuur volledig betaald is en dit blijkt ook uit de factuur historie.Dit kan u corrigeren door via het menu te navigeren naar Extra ‣ Repareren en vervolgens op de knop Repareer te drukken die in onderstaande afbeelding binnen het rode kader wordt weergegeven. Na het uitvoeren van deze actie zou de factuur de juiste status moeten hebben, u dient Bricks Financieel wellicht wel eerst opnieuw op te starten voordat deze wijziging zichtbaar is. Deze actie kan best wat tijd in beslag nemen dus zorg ervoor dat u deze actie pas uitvoert wanneer u verder even niks hoeft te doen in Bricks Financieel.

factuurstatusrepareren

Boekingen doen in een reeds gesloten boekjaar

Soms komt het toch voor dat men nog boekingen wilt doen in een reeds gesloten boekjaar. Het is mogelijk om in een gesloten boekjaar boekingen te maken al is dit niet gewenst. Nadat u klaar bent met deze boekingen dient u wel de beginbalans van het opvolgende jaar te herberekenen. Open hiervoor eerst de de administratie van dit opvolgende boekjaar en ga vervolgens naar Extra ‣ Herberekenen beginbalans. Net als bij boekjaar afsluiten (zie Boekjaar afsluiten) dient u een grootboekrekening resultaat in te geven.

herberekenenbeginbalans

Welke grootboekrekening moet ingegeven worden bij het afsluiten van een boekjaar

Hier kan een resultaat kaart opgegeven worden, bijvoorbeeld de grootboekrekening met de code 0608 (Resultaat na belastingen) uit het voorbeeldsysteem. Voer deze actie alleen uit in overleg met uw accountant.

Er is geen dagboek beginbalans aanwezig

Wanneer u voor het eerst Bricks Financieel gaat gebruiken kan het zijn dat het dagboek beginbalans nog niet aanwezig/zichtbaar is. Bij het afsluiten van een boekjaar moet dit dagboek er echter wel zijn anders zal er een foutmelding optreden. Als u via Configuratie ‣ Dagboeken het scherm opent m.b.t. de dagboek instellingen en dit scherm vervolgens weer sluit zal automatisch het dagboek van de beginbalans zichtbaar worden onderin het scherm bij de tabjes met de dagboeken.


Laatst geüpdatet: 28-03-2024