Gebruikersprofiel

Algemeen

Via het commando PROFIEL kunt u:

Tweestapsverificatie

Tweestapsverificatie wordt ook wel Multi-factor Authentication (MFA), 2FA of TOTP genoemd.

Wanneer u tweestapsverificatie activeert, dan brengt u een extra beveiliging aan om in te loggen met uw account op Bricks Huisarts. Naast het inloggen met uw wachtwoord dient er namelijk een, gegenereerde, code in gevuld te worden voordat u gebruik kunt maken van Bricks Huisarts.

De code (tweede factor) wordt op uw telefoon gegenereerd via een app.

Aanzetten

Zorg ervoor dat er, voordat u verder gaat, een app op uw telefoon staat waarmee u de codes kunt genereren voor tweestapsverificatie.

Authy

Android

https://link.tetra.nl/G2MHR

iPhone (iOS)

https://link.tetra.nl/9W3aD

Google Authenticator

Android

https://link.tetra.nl/IlK4Z

iPhone (iOS)

https://link.tetra.nl/7EdMR

Maakt u gebruik van een wachtwoord manager (1Password, Bitwarden, KeePass (XC), LastPass, etc.), dan is de kans groot dat deze de code voor u kan generen. Sommige wachtwoord managers vragen hier een uitbreiding van het abonnement voor.

Tip

Wanneer u geen authenticatie app heeft of niet weet hoe u deze kunt installeren, vraag dan uw systeembeheerder u hiermee te helpen.

Om tweestapsverificatie aan te zetten doorloopt u de volgende stappen:

  1. Login op Bricks Huisarts

  2. Voer het commando PROFIEL uit

  3. Klik op de knop “Aanzetten” bij “Verificatie in 2 stappen

  4. Er verschijnt een nieuw venster

  5. Start de tweestapsverificatie app op uw telefoon

  6. Kies de optie om een tweede factor/site toe te voegen, in de meeste apps doet u dit door op het plus icoon te drukken

  7. Scan de QR-code met de app en volg de stappen in de app

  8. In de app verschijnt een code op het scherm, deze verloopt iedere 30 seconden

  9. Vul de code die op uw telefoon te zien is in bij het (witte) veld onder stap 2

  10. Klik op Opslaan

  11. U heeft tweestapsverificatie aangezet

Aanpassen

Heeft u een nieuwe telefoon en weet u niet hoe u de tweestapsverificatie codes over kunt zetten naar uw nieuwe telefoon, dan kunt u kiezen voor de optie “aanpassen” om tweestapsverificatie voor Bricks Huisarts in te stellen op uw nieuwe telefoon.

Deze optie kunt u ook gebruiken wanneer u, om welke reden dan ook, de tweestapsverificatie wil aanpassen.

  1. Login op Bricks Huisarts

  2. Voer het commando PROFIEL uit

  3. Klik op de knop “Wijzigen” bij “Verificatie in 2 stappen

  4. Er verschijnt een nieuw venster

  5. Start de tweestapsverificatie app op uw telefoon

  6. Kies de optie om een tweede factor/site toe te voegen, in de meeste apps doet u dit door op het plus icoon te drukken

  7. Scan de QR-code met de app en volg de stappen in de app

  8. In de app verschijnt een code op het scherm, deze verloopt iedere 30 seconden

  9. Vul de code die op uw telefoon te zien is in bij het (witte) veld onder stap 2

  10. Klik op Opslaan

Uitzetten

Wanneer u tweestapsverificatie uit wilt zetten, volg dan de volgende stappen:

  1. Login op Bricks Huisarts

  2. Voer het commando PROFIEL uit

  3. Klik op de knop “Uitzetten” bij “Verificatie in 2 stappen

  4. Tweestapsverificatie staat vanaf nu uit

Tip

Heeft u een nieuwe telefoon en kunt u niet meer inloggen?
Lees dan verder bij “:ref:`gebruikersprofiel_nieuw_telefoon:”.

Wachtwoord aanpassen

U kunt uw wachtwoord aanpassen door het commando WACHTWOORD uit te voeren of via de volgende stappen:

  1. Voer het commando PROFIEL uit

  2. Klik op de knop “Wijzig wachtwoord”

  3. Er verschijnt een nieuw venster

  4. Vul uw huidge (oude) wachtwoord in

  5. Vul twee keer uw nieuwe wachtwoord in

  6. Klik op Opslaan

  7. Uw wachtwoord is aangepast

Veelgestelde vragen

Ik heb een nieuwe telefoon, hoe kan ik tweestapsverificatie heractiveren?

Heeft u een nieuwe telefoon en kunt niet meer inloggen op Bricks Huisarts omdat u de tweestapsverificatie app niet over heeft kunnen zetten?

Neem contact op met een collega die verantwoordelijk is voor het gebruikersbeheer.

Uw collega kan tweestapsverificatie tijdelijk voor u uitzetten zodat u kunt inloggen en tweestapsverificatie weer aan kunt zetten.

Ik heb tweestapsverificatie aangezet, maar kan niet meer inloggen! Wat moet ik doen?

Tweestapsverificatie werkt op basis van de actuele tijd, voer daarom eerste de volgende stappen uit:

  1. Controleer of de tijd op uw telefoon gelijk loopt met https://uhr.ptb.de en corrigeer deze indien nodig.
    Weet u niet hoe dit moet, neem dan contact op met uw systeembeheerder.
  2. Doe nu hetzelfde op uw computer

  3. Probeer nog eens in te loggen op Bricks Huisarts

Wanneer bovenstaande niet werkt, neem dan geen contact op met Tetra Support, maar met 1 van uw collega’s die binnen de praktijk verantwoordelijk is voor het gebruikersbeheer binnen Bricks Huisarts.

Uw collega kan de tweestapsverificatie voor uw account uitzetten waarna u de tweestapsverificatie opnieuw kunt activeren.

Weet u niet bij welke collega u terecht kunt? Volg dan de volgende stappen:

  1. Start Bricks Huisarts

  2. Het loginscherm verschijnt

  3. Klik rechtsonder op “Wachtwoord vergeten?”

  4. Er verschijnt nu een overzicht van collega’s die u kunnen helpen

Weet u collega niet hoe tweestapsverificatie uitgezet kan worden voor uw account? In het hoofdstuk “Tweestapsverificatie uitzetten” leggen we uit hoe dit in zijn werk gaat.


Laatst geüpdatet: 16-09-2024 14:53