Functie niet beschikbaar?

Het is mogelijk dat de beschreven functionaliteit of instellingen slechts gedeeltelijk beschikbaar zijn in uw versie van Bricks Huisarts. Nieuwe functies worden automatisch beschikbaar zodra ze voor uw omgeving zijn uitgerold.

Via de versie informatie kunt u de meest recente toevoegingen en wijzigingen volgen.

Taken

Algemeen

Binnen Bricks Huisarts heeft u de mogelijkheid om taken aan te maken voor uzelf en uw collega’s. Dit kunnen taken over algemene zaken zijn, maar ook taken die gekoppeld zijn aan een patiënt of aan communicatie.

Bij taken die gekoppeld zijn aan een patiënt of communicatie ziet u in de takenlijst achter “Betreft:” staan om welke patiënt het gaat.

Klikt u op een taak, dan zal er een uitgebreidere weergave van de taak zichtbaar worden. U kunt dan direct zaken aanpassen en weer opslaan.

In het geval u achter “Betreft:” op de naam van een patiënt klikt, dan gaat u naar het betreffende dossier of naar het gekoppelde bericht.

Takenlijst

De aan u toegewezen taken kunt u vinden onder de Taken-tab in de hoofdnavigatie. Het getal achter het “taken” geeft aan hoeveel openstaande taken u nog heeft:

../../_images/hoofdnavigatie1.png

U heeft nog 4 af te handelen taken

Wordt er een taak aan u toegewezen, dan wordt de teller opgehoogd in de hoofdnavigatie en er verschijnt een extra rand rondom het getal.

Zodra u op de Taken-tab geklikt heeft verdwijnt de extra rand en heeft alle, op dat moment, toegewezen taken bekeken:

../../_images/taak-ontvangen.gif

Nieuwe taak ontvangen

Taken filteren

Bovenaan de takenlijst staat 2 filters, namelijk Toon en Categorie.

Met de Toon filter kunt u uw takenoverzicht filteren op:

Optie

Uitleg

Huidige

Alle openstaande taken tot en met vandaag.
Hieronder vallen de taken met de status Open en Bezig.

Komende

Alle taken die na vandaag starten (toekomstige taken).

In behandeling

Alle taken met de status Bezig.

Alles (excl. afgehandeld)

Alle huidige en toekomstige taken met de status Open en Bezig.

Afgehandeld

Alle taken met de status Afgehandeld.

Door gebruik te maken van de Categorie filter kunt u taken bekijken die gekoppeld zijn aan de gekozen categorie.

Wilt u een nieuwe categorie aanmaken, dit kan via de opdracht TAAKINSTELLINGEN of door op Taak instellingen te klikken.

Taken voor patiënten

Wilt u weten welke taken er open staan voor een specifieke patiënt, deze kunt u vinden op de patiëntkaart, of op de Taken-tab na het openen van een dossier.

Let op

Wanneer u in de Mijn taken widget de toon filter aanpast, dan wordt deze instelling onthouden. De volgende keer dat u het HIS opent en naar de Taken-tab gaat, dan zal de laatst gekozen filter gebruikt worden.

Aanmaken

Een taak maakt u aan door op de Taken-tab op Aanmaken of Communicatie-tab op Nieuwe taak te klikken.

Na het klikken op de knop verschijnt er een venster voor het aanmaken van de taak:

../../_images/nieuwe-taak.png

Nieuwe taak venster

Onderdeel

Uitleg

Start

Datum dat de taak start

Prioriteit

De prioriteit van de taak: Laag, Normaal, Hoog

Status

Status van de taak: Open, Bezig, Afgehandeld

Categorie

De categorie waaronder het bericht zichtbaar dient te zijn. Is er nog geen categorie beschikbaar, of wilt u een nieuwe categorie toevoegen, klik dan op Taak instellingen

Titel

De titel van de taak, de wordt dik gedrukt weergegeven in de takenlijst

Omschrijving

Taakomschrijving

Toekennen aan

De persoon aan wie de taak toegewezen is.
Klik op Medewerker knop om 1 of meerdere collega’s te koppelen, of klik op Mezelf om de taak direct aan uzelf toe te wijzen

Wilt u een taak aan meerdere medewerkers toekennen? U kunt u snel willekeurige medewerkers kiezen door de Ctrl of Cmd toets ingedrukt te houden tijdens het klikken op de naam van medewerkers. Wilt u meerdere, aaneensluitende, medewerkers in de lijst selecteren, dan kunt u op de naam van de eerste medewerker klikken, daarna Shift indrukken en verderop in de lijst op de naam van de laatste medewerker klikken. De tussenliggende medewerkers zijn nu ook geselecteerd.

Gaat over

Kies Geen wanneer het een niet patiënt gebonden taak is, klik op om een patiënt te koppelen aan de taak.

Afhandelen

Niet patiëntgebonden taak

U kunt een niet patiëntgebonden taak na afhandelen de status “Afgehandeld” geven :

  • Op het menu achter te klikken en te kiezen voor Status ‣ Afgehandeld;

  • De taak te openen en op Afhandelen te klikken;

  • De taak te openen en de status aan te passen naar “Afgehandeld” en op Opslaan te klikken.

Patiëntgerelateerde taak

Een patiëntgerelateerde taak kunt u herkennen doordat onder de titel of omschrijving van de taak Betreft: of Bericht: staat met daarachter de naam van de patiënt waar het over gaat.

U kunt een dergelijke taak op 2 manieren afhandelen:

Optie 1: Direct dossier of bericht openen

Wanneer u op de naam van de patiënt klikt, dan wordt het dossier op de taak direct geopend. De taak is vervolgens als een venster “bovenop” het dossier / bericht zichtbaar.

Na het lezen van de taak kunt u het bericht verkleinen door op te klikken of het venster sluiten door op te klikken. Sluit u de taak via het kruisje, dan zult u de taak opnieuw moeten opzoeken wanneer u hem de status afgehandeld wilt geven.

Het werkt praktischer om de taak te verkleinen door op te klikken.

../../_images/taak-minimaliseren.gif

Taak verkleinen

Na het afhandelen van de taak klikt u op en zet u de taak terug naar de “aanvrager” van de taak door op Aanmaker te klikken, of u klikt om Afhandelen om de taak te sluiten en op “Afgehandeld” te zetten.

Optie 2: Taak bekijken en dossier of bericht openen via de corresponderende knop

Wanneer u op de titel van een taak klikt, dan wordt de taak geopend. U kunt de taak nu rustig bekijken. Is de taak gekoppeld aan een patiënt of een bericht, dan is onderin het venster Dossier openen of Bericht openen zichtbaar.

Als u op 1 van de knoppen klikt, wordt het dossier of bericht geopend en wordt de taak verkleind weergegeven:

../../_images/verkleinde-taak.png

Verkleinde taak

Nadat de taak verkleind is kunt u de taak direct afhandelen door op Afhandelen te klikken.

Klikt u op Wijzigen, dan kunt u de taak aanpassen, bijvoorbeeld wanneer u de taak aan een collega wilt toewijzen. Het venster sluit u door op Sluiten. Is de taak aangepast, dan wordt de wijziging niet opgeslagen of op afgehandeld gezet.

Taak in behandeling

Wanneer u met een taak start kunt u deze de status “bezig” (in behandeling) geven. Past u de status aan, dan kunnen uw collega’s zien dat de taak gestart is.

De status kunt u aanpassen door:

  • Op het menu te klikken achter de taak en te kiezen voor Status ‣ Bezig;

  • De taak te openen, “Bezig” de selecteren bij “Status” en daarna op Opslaan te klikken.

In de takenlijst zijn de taken die in behandeling zijn herkenbaar aan de .

Aanpassen

Pas een taak aan door op de taak te klikken, de gewenste aanpassing door te voeren en op Opslaan te klikken.

Taken van collega’s

Het is mogelijk om taken van collega’s te bekijken, af te handelen of te monitoren. U kunt de taken van collega’s raadplegen door in de hoofdnavigatie naar de Taken-tab te gaan en in de Mijn taken widget op te klikken.

Nadat u op gelikt heeft verschijnt de Taken selectie widget en wordt het icoon aangepast naar .

Door op Instellingen te klikken kunt u instellingen aanmaken waarmee u aan kunt geven van welke collega’s u taken wilt zien en welke filter u wilt toepassen op de taken. Heeft u al instellingen en wilt u die aanpassen, dan klikt u op Wijzig.

Tip

Wilt u de Taken selectie widget (tijdelijk) niet zien, klik dan op .