Functie niet beschikbaar?
Het is mogelijk dat de beschreven functionaliteit of instellingen slechts gedeeltelijk beschikbaar zijn in uw versie van Bricks Huisarts. Nieuwe functies worden automatisch beschikbaar zodra ze voor uw omgeving zijn uitgerold.
Via de versie informatie kunt u de meest recente toevoegingen en wijzigingen volgen.
Instellingen¶
Bricks Huisarts kunt u naar uw persoonlijke smaak instellen en filters/selecties aanmaken. Heeft u vragen over praktijkinstellingen, ga dan naar het hoofdstuk “Praktijk/applicatie instellingen”.
Filters/selecties per widget¶
Tip
U kunt filter/selectie instellingen van gebruikers doorkopiëren naar andere gebruikers.
Hoe dit in zijn werk gaat kunt u vinden in het hoofdstuk “Filter/selectie instellingen overnemen van andere gebruiker”.
Op diverse plaatsen binnen Bricks Huisarts ziet u knoppen met daarop
etc. gevolgd door de knop.Door op 1, 2, 3, etc. te klikken wordt de informatie binnen de widget weergegeven op basis van de ingestelde filters.

Instellingen opties¶
Door rechts op de cijfers te klikken kunt u de namen van de filters te zien en op een naam klikken om deze te activeren:

Rechtsklik op instellingen¶
Zijn er geen instellingen aanwezig, dan ziet u een alleen de
knop.Door op widget, instellingen kunt toevoegen of wijzigen.
of te klikken verschijnt er een venster waarmee u, voor deToevoegen¶
In het venster dat verschijnt kunt u instellingen toevoegen door op het icoon te klikken, of (indien aanwezig) door op de getallen te klikken om te bestaande instellingen aan te passen.
Verwijderen¶
Wilt u een instelling verwijderen, klik dan op het getal (tabje) dat u wil verwijderen en daarna op de .
Persoonlijke instellingen¶
Via uw persoonlijke instellingen kunt u algemene instellingen wijzigen, u bereikt deze via en vervolgens op “Persoonlijke instellingen” te klikken.
Er verschijnt een venster waarin u uw persoonlijke instellingen, per onderdeel, kunt aanpassen.
Tip
Kunt u een persoonlijke instelling niet vinden? Gebruik de zoek mogelijkheid om een instelling gemakkelijk te vinden.
De gevonden instelling kunt direct aanpassen en opslaan.
Per tab kunt u een aantal zaken instellen:
Algemeen¶
De Algemeen-tab van de persoonlijke instellingen geeft u de mogelijkheid om:
Het menu te verbergen
- De “Medicatielijst” als Autorisatie-tab te tonen in de hoofdnavigatieMeer over deze functionaliteit kunt u vinden in het hoofdstuk Autoriseren
- De Hulpvraag-tab ta te tonen in de hoofdnavigatieMeer over deze functionaliteit kunt u vinden in het hoofdstuk Hulpvraag
De weergave te beïnvloeden
Patiënten¶
De Patiënten-tab van de persoonlijke instellingen geeft u de mogelijkheid om na het zoeken direct het eerste zoekresultaat te selecteren.
Agenda¶
De Agenda-tab van de persoonlijke instellingen geeft u de mogelijkheid om:
De agenda-weergave aan te passen naar compact;
Optie
Uitleg
Compact
Compacte weergave. Kleinere letters, meer afspraken op het scherm
Normaal
Standaard weergave
De status kleuren aan te passen (inclusief de blokkadekleur);
Het schemablok contrast aan te passen;
Een tooltip niet direct, maar met vertraging weer te geven;
Het agenda lettertype aan te passen;
De afspraken met een afwijkende zorgverlener een andere kleur weer te geven in de agenda;
Een melding te krijgen wanneer een patiënt niet verzekerd is als hij “aanwezig” gemeld wordt.
Dossier¶
Via de Dossier-tab van de persoonlijke instellingen kunt u voor het dossier, het journaal en de SOEP status verschillende zaken instellen.
Vinkt u de optie Samenvatting weergeven aan, dan gaat u naar de Samenvatting-tab wanneer een een consult start. Op de Samenvatting-tab krijgt u snel een overzicht van de belangrijkste informatie rondom de patiënt.
Let op
Op moment van schrijven is de Samenvatting-tab nog in ontwikkeling.
Voor het journaal kunt u de:
Afmetingen van de journaal text aanpassen via Journaalweergave;
Volgorde van het journaal aanpassen en de positie van de SOEP status aanpassen.
Voor de SOEP status kunt u:
De zichtbaarheid van de SOEP status aanpassen;
- De SOEP instellingen beheren.Klikt u op deknop, dan kunt u afkortingen instellen die vervangen worden tijdens het typen. Daarnaast kunt u acties instellen om snel bepalingen te registreren of een protocol in te vullen;
Onder SOEP-regels de functie van de Enter toets aanpassen.
Voor medicatie kunt u:
Een leveringsproblemen melding activeren tijdens het voorschrijven.
Metingen¶
De Metingen-tab van de persoonlijke instellingen heeft u de mogelijkheid om in te stellen dat u bij het openen van de meting uitslagen altijd direct de bloeduitslagen ziet.
Wanneer de optie “Direct bloeduitslagen tonen op metingen uitslagen tab” aan staan, dan ziet u direct de bloed gerelateerde uitslagen bij het openen van de metingen uitslagen.
In het zoekveld bij beschikbare metingen ziet u dan /b/|/fb
automatisch verschijnen.
Communicatie¶
De Communicatie-tab van de persoonlijke instellingen geeft u de mogelijkheid om:
Berichten die bekeken worden automatisch als gelezen te markeren;
De “koppelinformatie” altijd bovenaan het scherm te tonen;
De e-consults in een “chat weergave” te tonen zodat u direct toegang heeft tot oudere e-consults.
Rapporten¶
De Rapporten-tab van de persoonlijke instellingen geeft u de mogelijkheid om:
rapportnummers te verbergen op de Rapporten-tab;
de lettergrootte in te stellen tijdens het afdrukken.
Sneltoetsen¶
De Sneltoetsen-tab van de persoonlijke instellingen geeft u de mogelijkheid om voor verschillende onderdelen van Bricks Huisarts een eigen sneltoets in te stellen.
Sneltoetsen zijn altijd bereikbaar via Shift+Spatie gevolgd door de ingestelde sneltoets.