Telefooncentrale koppelen

Algemeen / voorwaarden

Bricks Huisarts beschikt over een eerste versie van de koppeling met een telefooncentrale. De telefooncentrale koppeling maakt van Bricks Huisarts een extra toestel. Voor de koppeling kan een bestaande extensie gebruikt worden, wordt dit gedaan, dan gaat het toestel over en zal er gelijktidig in het HIS een melding van de oproep verschijnen.

De logica gaat er vanuit dat het HIS zich aanmeldt bij de telefooncentrale, dit kan op twee manieren:

  1. De accountgegevens van het centrale/groepsnummer met het bijbehorende wachtwoord worden ingevuld bij de instellingen.

  2. De accountgegevens van een toestel dat op de werkplek wordt ingevuld bij de instellingen.

In beide gevallen wordt bij “Toestelnummer gebruiker” het nummer opgegeven van het toestel dat naast de PC staat.

Daarnaast gaat de logica ervan uit dat de telefooncentrale alle aangemelde toestellen met hetzelfde nummer over laat gaan (rinkelen) bij een binnenkomend gesprek.

Nadat er een koppeling ingesteld is verschijnt er bij een inkomend telefoongesprek naast het “Zoek patiënt” veld, op de Patiënten en Agenda tab, een knop. Klikt u hierop dan wordt de beller opgezocht op basis van het binnenkomende nummer.

Let op

De koppeling met de telefooncentrale maakt gebruik van het SIP protocol i.c.m. het UDP netwerk protocol. Andere protocollen en/of telefooncentrales die anders werken worden niet ondersteund door Bricks Huisarts.

Instellen

Let op

Wanneer u 1 of meerdere instellingen opgeeft via het commando PBX, dan wordt alleen die instelling gebruikt waarbij “actief” is aangevinkt!

Er kunnen niet meer dan 1 instellingen actief zijn.

Om de koppeling met de telefooncentrale op te zetten voert u de volgende stappen uit:

  1. Voer het commando PBX uit

  2. Er verschijnt een nieuw venster

  3. (optioneel) Klik op het plus icoon om een nieuwe instelling aan te maken

  4. Vul de velden in

  5. Klik op Opslaan

  6. Herstart Bricks Huisarts

  7. Krijgt u een waarschuwing van de Windows firewall? Geef toestemming om verbinding te laten maken met uw VoIP aanbieder vanaf uw werkplek.

In het venster dat verschijnt krijgt u de volgende velden te zien:

Veld

Uitleg

Gebruikersnaam VoIP server

Vul het VoIP-account voor binnenkomende en doorverbind gesprekken in, dit is meestal een centraal nummer, met meerdere toestellen die allemaal gelijktijdig rinkelen wanneer gebeld.

Invoer formaat: [ext-nr]@[voipserveradres]:[poort]

Voorbeeld: 100@huisarts-online.net:5060

Toestelnummer gebruiker

Vul het toestelnummer van de gebruiker in, met dit nummer weet het HIS op welk toestel een nummer doorverbonden kan worden bij uitgaande gesprekken.

Wachtwoord

Vul het wachtwoord in van het VoIP-account.

Extra instelling nummer

Indien de telefooncentrale een extra registratie vereist door zich bij betreffende extensie aan te melden.

Extra instelling extensie

Vermeld hier gewenste extensie waarvoor extra wordt aangemeld.

Extra instelling wachtwoord

Vermeld hier gewenste extensie wachtwoord waarvoor extra wordt aangemeld.

U kunt de instellingen testen via de volgende commando’s:

Commando

Uitleg

PBXSTATUS [toestelnummer]

Vraag aan de telefooncentrale de status van toestelnummer op

PBXBEL [(toestel)nummer] [(patiënt)nummer]

Belt beide nummers en verbindt ze met elkaar door. Hiermee kunt u testen of het bellen van een nummer vanuit het HIS werkt

Binnenkomende gesprekken

Wanneer de koppeling met de telefooncentrale geactiveerd is verschijnt er bij een binnenkomend gesprek een icoon zichtbaar (blauw knop) naast de zoekbalk op de Patiënten en Agenda tab. Neemt een collega het gesprek aan of hangt de patiënt op, dan verdwijnt de knop.

../../_images/telefooncentrale_inkomend.png

Klikt u op de knop, dan zal het HIS op basis va het inkomende nummer proberen de bijbehorende patiënt te vinden. Tijdens het zoeken zal “Telefoonnummer” aangevinkt worden bij de zoekopties. Wilt u hierna op iets anders zoeken dan een telefoonnummer, dan dient u de “Telefoonnummer” optie even uit te vinken.

Uitgaande gesprekken

Wanneer de koppeling met de telefooncentrale geactiveerd is kunt u een patiënt bellen door bij de patiëntgegevens op “bel” te klikken achter het telefoonnummer dat u wilt bellen.

Het HIS zal vervolgens aan uw toestel “vragen” om het nummer te bellen.

Veelgestelde vragen

Kan ik via Microsoft Remote Desktop (Mac/Apple) deze functionaliteit gebruiken?

Ja, dat kan. Het is belangrijk dat Microsoft Remote Desktop toegang heeft tot de microfoon op uw werkplek en dat er bij de verbindingsinstellingen is aangegeven dat de microfoon gebruikt mag worden.

Met de volgende instellingen zou de koppeling moeten werken:

../../_images/rdp_apple.png

Waar krijg ik de benodigde koppelgegevens vandaan?

De koppelgegevens zoals gebruikersnaam VoIP-server, toestelnummer gebruiker en bijbehorend wachtwoord kunt u bij de leverancier van de telefooncentrale opvragen.

De koppeling werkt nog niet helemaal zoals verwacht, wat te doen?

Bricks Huisarts beschikt momenteel over de eerste versie van de telefooncentralekoppeling. In de webbased versie van Bricks Huisarts zal de koppeling verder uitgebreid worden.

Heeft u vragen en/of feedback, stuur ons dan een Eitje.

Welke audio codecs worden ondersteund in Bricks Huisarts?

  • G.711 Codec Standard G.711/PCMA and PCMU codec

  • G.722 Codec

  • G.722.1 Codec (Siren7/Siren14)

  • GSM 06.10 Codec

  • iLBC Codec

  • IPP Codecs

  • L16 Codec Family

Wat is er nodig op firewall niveau?

Standaard dient firewall verkeer over UDP naar poort 5060 toegestaan te worden richting de telefooncentrale aanbieder.

In het geval uw aanbieder een andere poort gebruikt dient deze poort naar open te staan in de firewall.

Tevens dient NAT aan te staan op de router zodat de terugkerende SIP-berichten op de werkplek ontvangen worden.

Wat zijn de technische specificaties van de koppeling?

De telefooncentrale implementatie is gebaseerd op PJSIP.

Voor meer informatie over het PJSIP project kunt u terecht op:

Ondersteunde platform

  • Intel processor based Windows (32 and 64 bit)

  • huidige ondersteuning voor:

    • SIP 2.0/UDP

    • RFC 3261: INVITE, CANCEL, BYE, REGISTER, OPTIONS, INFO

    • RFC 2617: Digest authentication

    • RFC 2833: DTMF RTP +SIP INFO

    • RFC 3262: Prack/100REL

Transports

  • UDP/IP4

  • TCP/IP4 & TLS/SSL ondersteuning komt in de webbased versie van Bricks Huisarts

Routing/NAT

  • RFC 3581 rport

  • STUN Session Traversal Utilities for NAT

Call

  • RFC 3264 Offer/answer

  • Transfer/REFER (attended and unattended)

  • SDP: Session Description ProtocolRFC 4566


Laatst geüpdatet: 08-04-2024