Telefooncentrale koppelen (beschikbaar vanaf versie 2.3.12)

Algemeen / voorwaarden

Versie 2.3.12 van Bricks Huisarts beschikt over een eerste versie van de koppeling met een telefooncentrale.

De logica gaat er vanuit dat het HIS zich aanmeld bij de telefooncentrale, dit kan op twee manieren:

  1. De login wordt opgegeven van centrale/groepsnummer met het bijbehorende wachtwoord

  2. De login van toestel wordt opgegeven dat op de werkplek staat met het bijbehorende wachtwoord

In beide gevallen wordt bij “Toestelnummer gebruiker” het nummer opgegeven van het toestel dat naast de PC staat.

Daarnaast gaat de logica er vanuit dat de telefooncentrale alle aangemelde toestellen met hetzelfde nummer over laat gaan (rinkelen) bij een binnenkomend gesprek.

Nadat er een koppeling ingesteld is verschijnt er bij een inkomend telefoongesprek naast het “zoek patiënt” veld, op de Patiënten en Agenda tab, een knop. Klikt u hierop dan wordt de beller opgezocht op basis van het binnenkomende nummer.

Let op

De koppeling met de telefooncentrale maakt gebruik van het SIP protocol i.c.m. het UDP netwerk protocol.

Instellen

Let op

Wanneer u 1 of meerdere instellingen opgeeft via het commando PBX, dan wordt alleen actief aangevinkte instelling gebruikt! Er kunnen niet meer dan 1 instellingen actief zijn.

Om de koppeling met de telefooncentrale op te zetten voert u de volgende stappen uit:

  1. Voer het commando PBX uit

  2. Er verschijnt een nieuw venster

  3. (optioneel) Klik op het plus icoon om een nieuwe instelling aan te maken

  4. Vul de velden in

  5. Klik op Opslaan

  6. Herstart Bricks Huisarts

  7. Krijg u een waarschuwing van de Windows firewall? Geef toestemming om verbinding te laten maken met uw VoIP aanbieder vanaf uw werkplek.

In het venster dat verschijnt krijgt u de volgende velden te zien:

Veld

Uitleg

Gebruikersnaam VoIP server

Vul het VoIP-account voor binnenkomende en doorverbind gesprekken in, dit is meestal een centraal nummer, met meerdere toestellen die allemaal gelijktijdig rinkelen wanneer gebeld.

Invoer formaat: [ext-nr]@[voipserveradres]:[poort]

Voorbeeld: 100@huisarts-online.net:5060

Toestelnummer gebruiker

Vul het toestelnummer van de gebruiker in., met dit nummer weet het HIS op welk toestel een nummer doorverbonden kan worden bij uitgaande gesprekken.

Wachtwoord

Vul het wachtwoord in van het VoIP-account.

Extra instelling nummer

Indien de telefooncentrale een extra registratie vereist door zich bij betreffende extensie aan te melden.

Extra instelling extensie

Vermeld hier gewenste extensie waarvoor extra wordt aangemeld.

Extra instelling wachtwoord

Vermeld hier gewenste extensie wachtwoord waarvoor extra wordt aangemeld.

U kunt de instellingen testen via de volgende commando’s:

Commando

Uitleg

PBXSTATUS [toestelnummer]

Vraag aan de telefooncentrale de status van toestelnummer op

PBXBEL [(toestel)nummer] [(patiënt)nummer]

Belt beide nummers en verbindt ze met elkaar door. Hiermee kunt u testen of het bellen van een nummer vanuit het HIS werkt

Binnenkomende gesprekken

Wanneer de koppeling met de telefooncentrale geactiveerd verschijnt er bij een binnenkomend gesprek een icoon zichtbaar (blauw knop) naast de zoekbalk op de patiënten en agenda tab. Neem een collega het gesprek aan of hangt de patiënt op, dan verdwijnt de knop.

../../_images/telefooncentrale_inkomend.png

Klik u op de knop, dan zal het HIS op basis va het inkomende nummer proberen de bijbehorende patiënt te vinden. Tijdens het zoeken zal “telefoonnummer” aangevinkt worden bij de zoekopties. Wilt u hierna op iets anders zoeken dan een telefoonnummer, dan dient u de “telefoonnummer” optie even uit te vinken.

Uitgaande gesprekken

Heeft u een koppeling met de telefooncentrale, dan kunt u een patiënt bellen door bij patiëntgegevens op het telefoonnummer te klikken dat u wilt bellen.

Het HIS zal vervolgens aan uw toestel “vragen” om het nummer te bellen.

Veelgestelde vragen

Kan ik via Microsoft Remote Desktop (Mac/Apple) deze functionaliteit gebruiken?

Ja, dat kan. Het is belangrijk dat Microsoft Remote Desktop toegang heeft tot de microfoon op uw werkplek en dat er bij de verbindingsinstellingen is aangegeven dat de microfoon gebruikt mag worden.

Met de volgende instellingen zou de koppeling moeten werken:

../../_images/rdp_apple.png