Veelgestelde vragen

Waarom wordt een afspraak rood weergegeven i.p.v. blauw?

Wanneer een afspraak in een zorgverlener agenda geplaatst wordt die niet de zorgverlener (arts) van de patiënt, dan wordt de afspraak in het rood weergegeven.

Gaat u met uw muis over de afspraak, dan ziet u (in het rood) “afwijkend” achter de naam van de zorgverlener staan.

Kan ik de rood weergegeven afspraken een andere kleur geven?

U kunt de afspraken die rood worden weergegeven een ander kleur geven of deze optie in zijn geheel uitzetten.

Onder de “Agenda” tab in de applicatie-instellingen kunt u bij “Afwijkende zorgverlener weergave” de kleur aanpassen van de afspraak.

Kan ik de rood weergegeven afspraken “uitzetten”?

Onder de “Agenda” tab in de applicatie-instellingen kunt u door “Afwijkende zorgverlener weergave” uit te vinden de rood weergegeven afspraken uitzetten.

Zet u deze optie uit, dan wordt het icoon in de wachtkamer ook uit gezet. Hetzelfde geldt voor de “afwijkend” bij de afspraak tooltip en venster waarmee u de afspraak aanpast.

Kan ik de de start- en eindtijd van agenda aanpassen?

Let op

Deze aanpassing geldt voor alle agenda’s in de gehele praktijk.

U kunt zelf de start- en eindtijd van de agenda instellen via de volgende stappen:

  1. Klik op in de hoofdnavigatie om naar de praktijkinstellingen te gaan

  2. Klik op Agenda instellingen

  3. Kies de optie Agendatijden aanpassen

  4. Pas de start- en eindtijd aan in het venster dat verschijnt

  5. Klik op Opslaan

Hoe pas ik een weekschema aanpassen (kleurtjes wijzigen e.d.) aan?

Wilt u een eenmalige wijziging aanbrengen in uw weekschema? Dan kunt u dit direct in uw agenda regelen.

  1. Voer de opdracht WEEKSCHEMAS uit

  2. Kies onder Agenda de de agenda waarvan u een weekschema wilt aanpassen

  3. Zoek in de Weekprofielen kolom het weekprofiel dat u wilt aanpassen

  4. Klik op het menu en kies Wijzigen | Weet u niet zeker of het het juiste weekschema is? | Klik op de naam van het weekschema om hem te bekijken

  5. Kies onder Legenda het kleurtje dat u op het weekschema wilt plaatsen

  6. Klik op de tijdvlakken waar u het gekozen kleurtje wilt “plakken”

  7. Sla uw wijziging op door op Opslaan te klikken

  8. Nu het weekprofiel is aangepast kunt u deze op de weken “plakken” die u wilt aanpassen. Klik hiervoor op de wekend u wenst aan te passen.

  9. Klik op Sluiten

Tip

U kunt in één keer meerdere weken aanpassen:

  1. Klik met de muis op de week dat de aanpassing moet ingaan

  2. Druk de Shift toets in (en houdt deze ingedrukt)

  3. Klik met de muis op de Week dat de aanpassing moet eindigen

  4. Laat de muisknop los

  5. Alle tussenliggende weken worden aangepast

Kan ik voor 1 dag mijn kleurtjes aanpassen zonder het weekprofiel aan te passen?

Let op

Wilt u een kleurtje toevoegen voor tijden die nog geen kleurtje hebben, dan dient u het weekschema aan te passen of een afwijkend weekschema aan te maken wanneer het een eenmalige afwijking is.

Tip

U kunt via het commando WEEKSCHEMAS zien of een week handmatig is aangepast.

Dat kan door de volgende stappen uit te voeren:

  1. Ga naar de “Agenda” tab

  2. Klik rechts op een kleurtje

  3. Klik op “Deze week hier:”

  4. Kies de naam van het gewenste kleurtje of “[LEEG]” om de kleur te verwijderen

  5. Het hele, omliggende, kleurblok wordt aangepast

Kan ik een schema overnemen van een andere dag?

In de “Agenda” tab kunt u voor een specifieke dag het schema overnemen van een andere dag, dit gaat als volgt:

  1. Ga naar de “Agenda” tab

  2. Klik rechts op een kleurtje

  3. Klik op “Schema overnemen van”

  4. Kies in het menu dat verschijnt de dag waarvan uw het schema over wilt nemen

Hoe maak ik een afspraak buiten de standaard agenda tijden?

De Bricks Huisarts agenda toont standaard een dagoverzicht van 08.00 tot 18.00 uur.

Wilt u een afspraak maken buiten deze tijden, bijvoorbeeld om 07.00 uur, ga dan als volgt te werk:

  1. Ga naar de gewenste dag

  2. Klik met de rechtermuisknop ergens op de gekozen dag

  3. Kies in het menu dat verschijnt voor “Nieuwe afspraak”

  4. Het “afspraak venster” verschijnt nu

  5. Zoek de patiënt op

  6. Vul het starttijdstip van de afspraak in

  7. Controleer of het eindtijdstip van de afspraak klopt

  8. Vul de overige gegevens in

  9. Klik op Opslaan

Wanneer de afspraak buiten de standaard tijden valt zal het agenda overzicht zich aanpassen zodat de nieuwe afspraak zichtbaar is.

Kan ik een afwijkend weekschema aanmaken zonder eenmalig weekprofiel aan te maken?

Tip

U kunt via de opdracht WEEKSCHEMAS zien of een week handmatig is aangepast.

Wanneer u eenmalig een afwijkend weekschema in wilt stellen, dan hoeft u niet een weekprofiel aan te maken.

U kunt een afwijkend weekschema aanmaken direct vanuit de agenda of via de opdracht WEEKSCHEMAS.

Direct aanpassen vanuit de agenda

  1. Ga naar de “Agenda” tab

  2. (optioneel) ga naar de week die u wilt aanpassen

  3. Klik rechts op een afspraak, kleurtje of een tijdstip zonder kleurtje

  4. Klik op “Week aanpassen”

  5. Er verschijnt een nieuw venster

  6. Pas het weekschema aan

  7. Klik op Opslaan

Aanpassen vanuit WEEKSCHEMAS

  1. Voer de opdracht WEEKSCHEMAS uit

  2. Kies bij Agenda een agenda

  3. Onder Agenda indeling ziet u alle weken

  4. Klik op het menu achter het weekschema dat u wilt wissen

  5. Kies “Handmatig weekschema instellen”

  6. Er verschijnt een nieuw venster waarin u de specifieke week, eenmalig, kunt aanpassen

Hoe kan ik zien welke weken handmatig zijn aangepast?

Op de “Agenda” tab kunt u niet zien of weekprofiel handmatig is aangepast, dit is wel mogelijk via de opdracht WEEKSCHEMAS.

Na het uitvoeren van de opdracht WEEKSCHEMAS kiest u onder Agenda de agenda die u wilt nakijken. In de wekenlijst wordt met een rood puntje onder het weeknummer aangegeven of de week handmatig aangepast is.

Dit ziet er als volgt uit:

../../_images/afwijking-weekschema.png

Hoe kan ik zien welk weekschema gebruikt is?

Wanneer u met uw muis stil boven de week houdt, zonder de klikken, dan verschijnt er een tooltip met daarin het weekschema dat voor de betreffende week gebruikt wordt.

Hoe kan ik een weekschema wissen?

Wilt u een weekschema voor een specifieke week wissen, dit kan door de volgende stappen te volgen:

  1. Voer de opdracht WEEKSCHEMAS uit

  2. Kies bij Agenda een agenda

  3. Onder Agenda indeling ziet u alle weken

  4. Klik op het menu achter het weekschema dat u wilt wissen

  5. Kies “Weekschema wissen”

Hoe maak ik snel een afspraak over drie maanden?

  1. Klik op de “Agenda” tab

  2. Bovenaan ziet u de datum van vandaag, met de knop ‘Ga’ ernaast.

  3. Verander de maand in de gewenste maand, voorbeeld: 02-02-08 veranderen in 02-05-08

  4. Klik op “Ga”

Tip

Vul in het datumveld “+90” in en druk op de Enter toets, de agenda springt nu 3 maanden vooruit.

Kan ik het raster in de agenda aanpassen of terug krijgen?

Wanneer u ervoor gekozen heeft om in de agenda geen namen van patiënten te tonen wordt de afspraak als raster of als donkerdere kleur weergegeven in de agenda. Deze instelling kunt u als volgt aanpassen:

  1. Ga naar de “Agenda” tab

  2. Klik op de Wijzig knop

  3. Kies de instelling die aan wenst te passen

  4. Kies voor “Geen namen (afspraken gearceerd)” of “Geen namen (afspraken donker gekleurd)”

  5. Klik op Opslaan

Hoe verander ik de duur van een afspraak?

  1. Dubbel klik op de afspraak of klik rechts op de afspraak die u wilt wijzigen en kies Afspraak > Wijzig afspraak

  2. Er verschijnt een nieuw venster

  3. Pas de duur van de afspraak aan

  4. Klik op Opslaan

Hoe zet ik een vakantie in de agenda?

  1. Klik rechts op de datum

  2. Klik daarna op “Nieuwe blokkade”

  3. Vervolgens kunt u de periode instellen

  4. Klik op Opslaan

Hoe moet ik tijdstippen blokkeren voor spoed-patiënten?

  1. Klik rechts op de datum

  2. Klik daarna op “Nieuwe blokkade”

  3. Vervolgens kunt u de periode instellen

Waarom zijn de patiëntnamen niet zichtbaar in de agenda?

  1. Klik op de Wijzig knop

  2. Ga naar de instelling waarbij u de patiëntnamen wilt zien

  3. Kies de optie “Uitgebreide namen” of “Korte namen”

  4. Klik op Opslaan

De afspraaktijd in de bevestiging/agenda (.ics) is anders dan het tijdstip in de mail

Waarschuwing

Onderstaande geldt voor zowel de afspraakbevestiging vanuit Bricks Huisarts als Bricks Patiënt.

Bij de afspraakbevestiging is een bijlage aanwezig. De bijlage, het ics-bestand, bevat informatie over de afspraak. Door het bestand te openen kan de patiënt de afspraak in zijn agenda plaatsen.

Tijdens het inlezen van het bestand door de telefoon/agenda wordt er rekening gehouden met de tijdzone die opgegeven is in het bestand i.c.m. de tijdzone op het apparaat.

Wanneer het tijdstip in agenda niet overeenkomst met de e-mailbevestiging dan is de kans groot dat de patiënt:

  • De tijdzone niet (goed) ingesteld heeft op zijn telefoon/computer/etc.

  • De tijden zelf instelt zonder gebruik te maken van de opties die het besturingssysteem hiervoor heeft.

Laat de patiënt:

  • de tijdzone controleren en goed instellen

  • de datum controleren

Hoe stuur ik de patiënt een afspraakbevestiging per e-mail?

Tijdens het maken van een afspraak kunt u ervoor kiezen om de patiënt een bevestiging per e-mail te sturen.

Meer hierover leest u in het hoofdstuk “Afspraak maken”.

Tip

Wilt u de afspraakbevestiging/-wijziging template of het afzenderadres aanpassen? Hiervoor gebruikt u de opdracht PATIENTCOMMUNICATIE.

Kan ik een afspraakbevestiging mailen en/of printen na het maken van de afspraak?

U kunt een afspraakbevestiging mailen en/of printen na het maken van de afspraak door rechts op de afspraak te klikken en vervolgens te kiezen voor:

  • Print afspraakbevestiging

  • E-mail afspraakbevestiging

Na het maken van uw keuze wordt de bevestiging geprint of naar het e-mailadres van de patiënt gestuurd.

Kan ik een e-mailbevestiging sturen na het wijzigen van de afspraak lengte?

Wanneer de optie “e-mail bevestiging” aangevinkt is tijdens het wijzigen van de afspraak wordt er automatisch een bevestiging verzonden.

Kan ik voorkomen dat de patiënt een afspraak ziet in Bricks Patiënt?

Vink de optie “Interne afspraak (niet tonen in portaal)” tijdens het maken (of wijzigen) van een afspraak.

Wanneer u deze optie aanvinkt zal de afspraak niet in Bricks Patiënt zichtbaar.

Hoe voorkom ik dubbele afspraken op één tijdstip?

Bij het maken van afspraken is het mogelijk om een tijdstip te selecteren en pas als het afsprakenscherm in beeld is de patiënt te zoeken. Het openen van dit schermpje reserveert de aangeklikte tijd echter niet. Het is dus mogelijk dat tijdens het opzoeken van de goede patiënt (wat soms enige tijd kan duren) een collega op hetzelfde tijdstip een afspraak inboekt. Dit is te voorkomen door éérst de patiënt te zoeken en pas later een tijdstip te zoeken. Een ander voordeel van deze methode is dat dezelfde patiënt ook meteen gekozen is om bijvoorbeeld herhaalmedicatie voor te schrijven.

Waarom staan er geen namen in de agenda?

Om namen te tonen in de agenda doet u het volgende:

  1. Klik de “Agenda” tab

  2. Klik op de Wijzig knop

  3. Selecteer een instelling

  4. Kies “Uitgebreide namen” of “Korte namen”

  5. Klik op Opslaan

Wanneer u namen zichtbaar maakt, dan passen er veel minder afspraken op het scherm. Om alle afspraken van een dag te kunnen zien dient u veel te scrollen. Het kan daarom handig zijn om een snelkeuze te maken waarbij de namen niet zichtbaar zijn, u kunt die instelling dan gebruiken om snel open plekken op te sporen.

Hoe neem ik mijn agendaschema over naar het volgende jaar?

Dit kunt u doen door de opdracht WEEKSCHEMAS te geven. Links selecteert u de agenda, vervolgens in het midden het weekprofiel. Daarna kunt u links in het scherm de weken aanklikken en op Opslaan klikken.

Hoe wijziging ik de agenda’s en instellingen van de AFS-knop?

Let op

Het wijzigingen van de instellingen kan invloed hebben op de werking van het Bricks Huisarts. Hoe meer agenda’s en kleurtjes u beschikbaar maakt via de AFS-knop, hoe langer het kan duren voordat u beschikbare afspraken ziet.

Het aanpassen van de beschikbare afspraken via de AFS-knop (Journaal en “Patiënten” tab) kunt u als volgt aanpassen:

  • Klik op de AFS-knop

  • Er verschijnt een nieuw venster

  • Klik op de Instellingen knop

  • Vink de kleurtjes en agenda’s aan waarvoor u afspraak voorstellen wilt zien

  • Klik op Opslaan

Hoe plaats ik weekprofielen in een keer op meerdere weken?

Het is mogelijk om een weekprofiel in een paar handelingen op meerdere weken te plaatsen. Dit gaat als volgt:

  1. Voer de opdracht WEEKSCHEMAS uit

  2. Kies een agenda

  3. Kies het gewenste weekprofiel

  4. Klik op de week waar het week profiel moet starten

  5. Druk de Shift toets in (en hou deze ingedrukt)

  6. Klik op de week waar het profiel moet stoppen

  7. Laat de Shift toets los

Kan ik mijn patiënten online afspraken laten maken?

Wilt u uw patiënt online toegang geven voor het maken en annuleren van afspraken en tevens de beschikking geven over het:

  • aanvragen van e-consults;

  • aanvragen van herhaalmedicatie;

  • inzien van (lab) uitslagen;

  • inschrijven als nieuwe patiënt.

dan kunnen we u ons patiëntenportaal, Bricks Patiënt, aanbieden. Voor meer informatie over Bricks Patiënt en de kosten kunt u een Eitje sturen.

Meer informatie over het instellen en gebruik van het patiëntenportaal staat in het hoofdstuk “Bricks Patiënt”.

Waarom staat er “verborgen” in de agenda tooltip?

Heeft u de instelling “Verberg afgeronde afspraken” geactiveerd en u beweegt met uw muis over een (leeg) tijdslot beweegt van een afspraak die de status “Gebeurd” of “Niet gekomen”, dan verschijnt in de de blauwe balk de tekst “Verborgen afspraak”.

Wilt u verborgen afspraken zien, zet dan de instelling “Verberg afgeronde afspraken” uit.


Laatst geüpdatet: 21-10-2024 15:06