Veelgestelde vragen¶
Waarom wordt een afspraak rood weergegeven i.p.v. blauw?¶
Wanneer een afspraak in een zorgverlener agenda geplaatst wordt die niet de zorgverlener (arts) van de patiënt, dan wordt de afspraak in het rood weergegeven.
Gaat u met uw muis over de afspraak, dan ziet u (in het rood) “afwijkend” achter de naam van de zorgverlener staan.
Kan ik de rood weergegeven afspraken een andere kleur geven?¶
U kunt de afspraken die rood worden weergegeven een ander kleur geven of deze optie in zijn geheel uitzetten.
Onder de Agenda-tab in de persoonlijke instellingen kunt u bij “Afwijkende zorgverlener weergave” de kleur aanpassen van de afspraak.
Kan ik de rood weergegeven afspraken “uitzetten”?¶
Onder de Agenda-tab in de persoonlijke instellingen kunt u door “Afwijkende zorgverlener weergave” uit te vinden de rood weergegeven afspraken uitzetten.
Zet u deze optie uit, dan wordt het icoon in de wachtkamer ook uit gezet. Hetzelfde geldt voor de “afwijkend” bij de afspraak tooltip en venster waarmee u de afspraak aanpast.
Kan ik de de start- en eindtijd van agenda aanpassen?¶
Let op
Deze aanpassing geldt voor alle agenda’s in de gehele praktijk.
U kunt zelf de start- en eindtijd van de agenda instellen via de volgende stappen:
Klik op in de hoofdnavigatie om naar de praktijk/applicatie instellingen te gaan
Klik op Agenda instellingen
Kies de optie Agendatijden aanpassen
Pas de start- en eindtijd aan in het venster dat verschijnt
Klik op
Hoe pas ik een weekschema aanpassen (kleurtjes wijzigen e.d.) aan?¶
Wilt u een eenmalige wijziging aanbrengen in uw weekschema? Dan kunt u dit direct in uw agenda regelen.
Voer de opdracht WEEKSCHEMAS uit
Kies onder Agenda de de agenda waarvan u een weekschema wilt aanpassen
Zoek in de Weekprofielen kolom het weekprofiel dat u wilt aanpassen
Klik op het menu en kies Wijzigen | Weet u niet zeker of het het juiste weekschema is? | Klik op de naam van het weekschema om hem te bekijken
Kies onder Legenda het kleurtje dat u op het weekschema wilt plaatsen
Klik op de tijdvlakken waar u het gekozen kleurtje wilt “plakken”
Sla uw wijziging op door op
te klikkenNu het weekprofiel is aangepast kunt u deze op de weken “plakken” die u wilt aanpassen. Klik hiervoor op de wekend u wenst aan te passen.
Klik op
Tip
U kunt in één keer meerdere weken aanpassen:
Klik met de muis op de week dat de aanpassing moet ingaan
Druk de Shift toets in (en houdt deze ingedrukt)
Klik met de muis op de Week dat de aanpassing moet eindigen
Laat de muisknop los
Alle tussenliggende weken worden aangepast
Kan ik voor 1 dag mijn kleurtjes aanpassen zonder het weekprofiel aan te passen?¶
Let op
Wilt u een kleurtje toevoegen voor tijden die nog geen kleurtje hebben, dan dient u het weekschema aan te passen of een afwijkend weekschema aan te maken wanneer het een eenmalige afwijking is.
Tip
U kunt via het commando WEEKSCHEMAS zien of een week handmatig is aangepast.
Dat kan door de volgende stappen uit te voeren:
Ga naar de Agenda-tab
Klik rechts op een kleurtje
Klik op “Deze week hier:”
Kies de naam van het gewenste kleurtje of “[LEEG]” om de kleur te verwijderen
Het hele, omliggende, kleurblok wordt aangepast
Kan ik een schema overnemen van een andere dag?¶
In de Agenda-tab kunt u voor een specifieke dag het schema overnemen van een andere dag, dit gaat als volgt:
Ga naar de Agenda-tab
Klik rechts op een kleurtje
Klik op “Schema overnemen van”
Kies in het menu dat verschijnt de dag waarvan uw het schema over wilt nemen
Hoe maak ik een afspraak buiten de standaard agenda tijden?¶
De Bricks Huisarts agenda toont standaard een dagoverzicht van 08.00 tot 18.00 uur.
Wilt u een afspraak maken buiten deze tijden, bijvoorbeeld om 07.00 uur, ga dan als volgt te werk:
Ga naar de gewenste dag
Klik met de rechtermuisknop ergens op de gekozen dag
Kies in het menu dat verschijnt voor “Nieuwe afspraak”
Het “afspraak venster” verschijnt nu
Zoek de patiënt op
Vul het starttijdstip van de afspraak in
Controleer of het eindtijdstip van de afspraak klopt
Vul de overige gegevens in
Klik op
Wanneer de afspraak buiten de standaard tijden valt zal het agenda overzicht zich aanpassen zodat de nieuwe afspraak zichtbaar is.
Kan ik een afwijkend weekschema aanmaken zonder eenmalig weekprofiel aan te maken?¶
Wanneer u eenmalig een afwijkend weekschema in wilt stellen, dan hoeft u niet een weekprofiel aan te maken.
U kunt een afwijkend weekschema aanmaken direct vanuit de agenda of via de opdracht WEEKSCHEMAS.
Direct aanpassen vanuit de agenda¶
Ga naar de Agenda-tab
(optioneel) ga naar de week die u wilt aanpassen
Klik rechts op een afspraak, kleurtje of een tijdstip zonder kleurtje
Klik op “Week aanpassen”
Er verschijnt een nieuw venster
Pas het weekschema aan
Klik op
Aanpassen vanuit WEEKSCHEMAS¶
Voer de opdracht WEEKSCHEMAS uit
Kies bij Agenda een agenda
Onder Agenda indeling ziet u alle weken
Klik op het menu achter het weekschema dat u wilt wissen
Kies “Handmatig weekschema instellen”
Er verschijnt een nieuw venster waarin u de specifieke week, eenmalig, kunt aanpassen
Hoe kan ik zien welke weken handmatig zijn aangepast?¶
Op de Agenda-tab kunt u niet zien of weekprofiel handmatig is aangepast, dit is wel mogelijk via de opdracht WEEKSCHEMAS.
Na het uitvoeren van de opdracht WEEKSCHEMAS kiest u onder Agenda de agenda die u wilt nakijken. In de wekenlijst wordt met een rood puntje onder het weeknummer aangegeven of de week handmatig aangepast is.
Dit ziet er als volgt uit:
Hoe kan ik zien welk weekschema gebruikt is?¶
Wanneer u met uw muis stil boven de week houdt, zonder de klikken, dan verschijnt er een tooltip met daarin het weekschema dat voor de betreffende week gebruikt wordt.
Hoe kan ik een weekschema wissen?¶
Wilt u een weekschema voor een specifieke week wissen, dit kan door de volgende stappen te volgen:
Voer de opdracht WEEKSCHEMAS uit
Kies bij Agenda een agenda
Onder Agenda indeling ziet u alle weken
Klik op het menu achter het weekschema dat u wilt wissen
Kies “Weekschema wissen”
Hoe maak ik snel een afspraak over drie maanden?¶
Klik op de Agenda-tab
Bovenaan ziet u de datum van vandaag, met de knop ‘Ga’ ernaast.
Verander de maand in de gewenste maand, voorbeeld: 02-02-08 veranderen in 02-05-08
Klik op “Ga”
Tip
Vul in het datumveld “+90” in en druk op de Enter toets, de agenda springt nu 3 maanden vooruit.
Kan ik het raster in de agenda aanpassen of terug krijgen?¶
Wanneer u ervoor gekozen heeft om in de agenda geen namen van patiënten te tonen wordt de afspraak als raster of als donkerdere kleur weergegeven in de agenda. Deze instelling kunt u als volgt aanpassen:
Ga naar de Agenda-tab
Klik op de
knopKies de instelling die aan wenst te passen
Kies voor “Geen namen (afspraken gearceerd)” of “Geen namen (afspraken donker gekleurd)”
Klik op
Hoe verander ik de duur van een afspraak?¶
Dubbel klik op de afspraak of klik rechts op de afspraak die u wilt wijzigen en kies Afspraak > Wijzig afspraak
Er verschijnt een nieuw venster
Pas de duur van de afspraak aan
Klik op
Hoe zet ik een vakantie in de agenda?¶
Klik rechts op de datum
Klik daarna op “Nieuwe blokkade”
Vervolgens kunt u de periode instellen
Klik op
Hoe moet ik tijdstippen blokkeren voor spoed-patiënten?¶
Klik rechts op de datum
Klik daarna op “Nieuwe blokkade”
Vervolgens kunt u de periode instellen
Waarom zijn de patiëntnamen niet zichtbaar in de agenda?¶
Klik op de
knopGa naar de instelling waarbij u de patiëntnamen wilt zien
Kies de optie “Uitgebreide namen” of “Korte namen”
Klik op
De afspraaktijd in de bevestiging/agenda (.ics) is anders dan het tijdstip in de mail¶
Waarschuwing
Onderstaande geldt voor zowel de afspraakbevestiging vanuit Bricks Huisarts als Bricks Patiënt.
Bij de afspraakbevestiging is een bijlage aanwezig. De bijlage, het ics-bestand, bevat informatie over de afspraak. Door het bestand te openen kan de patiënt de afspraak in zijn agenda plaatsen.
Tijdens het inlezen van het bestand door de telefoon/agenda wordt er rekening gehouden met de tijdzone die opgegeven is in het bestand i.c.m. de tijdzone op het apparaat.
Wanneer het tijdstip in agenda niet overeenkomst met de e-mailbevestiging dan is de kans groot dat de patiënt:
De tijdzone niet (goed) ingesteld heeft op zijn telefoon/computer/etc.
De tijden zelf instelt zonder gebruik te maken van de opties die het besturingssysteem hiervoor heeft.
Laat de patiënt:
de tijdzone controleren en goed instellen
de datum controleren
Hoe stuur ik de patiënt een afspraakbevestiging per e-mail?¶
Tijdens het maken van een afspraak kunt u ervoor kiezen om de patiënt een bevestiging per e-mail te sturen.
Meer hierover leest u in het hoofdstuk “Afspraak maken”.
Tip
Wilt u de afspraakbevestiging/-wijziging template of het afzenderadres aanpassen? Hiervoor gebruikt u de opdracht PATIENTCOMMUNICATIE.
Kan ik een afspraakbevestiging mailen en/of printen na het maken van de afspraak?¶
U kunt een afspraakbevestiging mailen en/of printen na het maken van de afspraak door rechts op de afspraak te klikken en vervolgens te kiezen voor:
Print afspraakbevestiging
E-mail afspraakbevestiging
Na het maken van uw keuze wordt de bevestiging geprint of naar het e-mailadres van de patiënt gestuurd.
Kan ik een e-mailbevestiging sturen na het wijzigen van de afspraak lengte?¶
Wanneer de optie “e-mail bevestiging” aangevinkt is tijdens het wijzigen van de afspraak wordt er automatisch een bevestiging verzonden.
Kan ik voorkomen dat de patiënt een afspraak ziet in Bricks Patiënt?¶
Vink de optie “Interne afspraak (niet tonen in portaal)” tijdens het maken (of wijzigen) van een afspraak.
Wanneer u deze optie aanvinkt zal de afspraak niet in Bricks Patiënt zichtbaar.
Hoe voorkom ik dubbele afspraken op één tijdstip?¶
Bij het maken van afspraken is het mogelijk om een tijdstip te selecteren en pas als het afsprakenscherm in beeld is de patiënt te zoeken. Het openen van dit schermpje reserveert de aangeklikte tijd echter niet. Het is dus mogelijk dat tijdens het opzoeken van de goede patiënt (wat soms enige tijd kan duren) een collega op hetzelfde tijdstip een afspraak inboekt. Dit is te voorkomen door éérst de patiënt te zoeken en pas later een tijdstip te zoeken. Een ander voordeel van deze methode is dat dezelfde patiënt ook meteen gekozen is om bijvoorbeeld herhaalmedicatie voor te schrijven.
Waarom staan er geen namen in de agenda?¶
Om namen te tonen in de agenda doet u het volgende:
Klik de Agenda-tab
Klik op de Wijzig knop
Selecteer een instelling
Kies “Uitgebreide namen” of “Korte namen”
Klik op
Wanneer u namen zichtbaar maakt, dan passen er veel minder afspraken op het scherm. Om alle afspraken van een dag te kunnen zien dient u veel te scrollen. Het kan daarom handig zijn om een snelkeuze te maken waarbij de namen niet zichtbaar zijn, u kunt die instelling dan gebruiken om snel open plekken op te sporen.
Hoe neem ik mijn agendaschema over naar het volgende jaar?¶
Dit kunt u doen door de opdracht WEEKSCHEMAS te geven. Links selecteert u de agenda, vervolgens in het midden het weekprofiel. Daarna kunt u links in het scherm de weken aanklikken en op klikken.
Hoe wijziging ik de agenda’s en instellingen van de AFS-knop?¶
Let op
Het wijzigingen van de instellingen kan invloed hebben op de werking van het Bricks Huisarts. Hoe meer agenda’s en kleurtjes u beschikbaar maakt via de AFS-knop, hoe langer het kan duren voordat u beschikbare afspraken ziet.
Het aanpassen van de beschikbare afspraken via de AFS-knop (Journaal en Patiënten-tab) kunt u als volgt aanpassen:
Klik op de AFS-knop
Er verschijnt een nieuw venster
Klik op de
knopVink de kleurtjes en agenda’s aan waarvoor u afspraak voorstellen wilt zien
Klik op
Hoe plaats ik weekprofielen in een keer op meerdere weken?¶
Het is mogelijk om een weekprofiel in een paar handelingen op meerdere weken te plaatsen. Dit gaat als volgt:
Voer de opdracht WEEKSCHEMAS uit
Kies een agenda
Kies het gewenste weekprofiel
Klik op de week waar het week profiel moet starten
Druk de Shift toets in (en hou deze ingedrukt)
Klik op de week waar het profiel moet stoppen
Laat de Shift toets los
Kan ik mijn patiënten online afspraken laten maken?¶
Wilt u uw patiënt online toegang geven voor het maken en annuleren van afspraken en tevens de beschikking geven over het:
aanvragen van e-consults;
aanvragen van herhaalmedicatie;
inzien van (lab) uitslagen;
inschrijven als nieuwe patiënt.
dan kunnen we u ons patiëntenportaal, Bricks Patiënt, aanbieden. Voor meer informatie over Bricks Patiënt en de kosten kunt u een Eitje sturen.
Meer informatie over het instellen en gebruik van het patiëntenportaal staat in het hoofdstuk “Bricks Patiënt”.
Waarom staat er “verborgen” in de agenda tooltip?¶
Heeft u de instelling “Verberg afgeronde afspraken” geactiveerd en u beweegt met uw muis over een (leeg) tijdslot beweegt van een afspraak die de status “Gebeurd” of “Niet gekomen”, dan verschijnt in de de blauwe balk de tekst “Verborgen afspraak”.
Wilt u verborgen afspraken zien, zet dan de instelling “Verberg afgeronde afspraken” uit.
Kan ik de blokkadekleur aanpassen?¶
Via de kleuren instelling in de Agenda-tab bij de persoonlijke instellingen kunt u de kleur van de blokkade aanpassen.
Hoe maak ik alle afspraken op een dag zichtbaar?¶
Wanneer u alle afspraken in 1 keer op een dag wilt zien zonder de hoeven scrollen, kies dan een van de “Geen namen” opties bij de instellingen voor de agenda.
Kun je iconen tonen bij de afspraken voor het afspraaktype en/of soort?¶
Dit is via de agenda instellingen mogelijk voor zowel het afspraaktype als de afspraakstatus.
Kan ik van een agenda snel andere dagen bekijken?¶
Wanneer u van een specifieke dag snel x-dagen in de “toekomst” wilt kijken of juist minder dagen wilt zien om meer overzicht te hebben, dan kunt u gebruik maken van de ad hoc instelling.
Welke afspraken zijn gemaakt via het patiëntenportaal?¶
Met rapport 0021 (Patiëntafspraken) kunt u een afsprakenoverzicht opvragen van afspraken die gemaakt zijn via een patiëntenportaal. Het portaal toont de afspraak en wanneer deze gemaakt is.