Herhaalmedicatie berichten (receptverzoeken)¶
Algemeen¶
Door gebruik te maken van herhaalmedicatie berichten, ook wel receptverzoeken of fiatteringsverzoeken genoemd, is het voor de apotheek mogelijk om een verzoek tot herhaling naar uw praktijk te sturen. De receptverzoeken kunt u laten sturen naar het communicatie adres van uw praktijk. Dit kan uw TetraNet adres zijn, maar ook uw Lifeline adres.
Ontvangen receptverzoek zijn alleen af te handelen in rapport 0044 (Medicatielijst) wanneer:
Automatisch koppelen van MEDREC berichten aan staat;
Handmatig de patiënt (per afzender) gekoppeld is in het communicatiescherm, dit is een eenmalige actie per patiënt.
Na ontvangst van een receptverzoek kunt u de aangevraagde geneesmiddelen goed-/afkeuren en het uiteindelijke recept terugsturen naar de aan de patiënt gekoppelde apotheek.
Let op
Het proces werkt alleen goed als de apotheek van de gekoppelde patiënt gelijk is aan de apotheek die het receptverzoek verstuurd heeft. Wijzig daarom zo nodig VAN TEVOREN de apotheek van een patiënt middels het patiënt wijzigen scherm.
Het spreekt voor zich dat na de verwerking de gekoppelde apotheek weer teruggezet kan worden.
Stap 1: Ontvangst receptverzoek¶
Het ontvangen receptverzoek komt (automatisch) binnen bij de communicatie, deze is te zien op de Communicatie-tab.
Stap 2: Recept verzoek koppelen aan patiënt¶
Het receptverzoek wordt gekoppeld aan een patiënt. Dat kan handmatig in het communicatiescherm, of gebeurt automatisch door Bricks Huisarts op basis van de afzender en patiëntinformatie.
Na het koppelen van het bericht aan de patiënt krijgt u een melding dat er ongeauthoriseerde medicatie klaar staan in rapport 44. Deze melding verschijn in de Berichten widget op de Welkom-tab wanneer u de Autorisatie-tab niet aan heeft staan.
Stap 3: Medicatieregels goed-/afkeuren¶
Alle medicatieregels in het receptverzoek worden handmatig door u goed- en/of afgekeurd via rapport 0044 (Medicatielijst) of via de Autorisatie-tab (indien geactiveerd).
Meer informatie over het gebruik van het “autoriseren-scherm” kunt u vinden in het hoofdstuk Autoriseren.
Stap 4: Verzenden antwoord receptverzoek¶
Het antwoordreceptverzoek wordt automatisch verstuurd naar de apotheek van de gekoppelde patiënt op het moment dat u op de Autorisatie-tab of rapport 0044 (Medicatielijst).
knop klikt van de