Apotheek toevoegen/koppelen

Algemeen

Wanneer u apotheken wilt koppelen zijn er een aantal zaken waar u rekening mee dient te houden:

  • Om recepten naar een apotheek met Lifeline communicatie adressen te kunnen sturen dient u een Lifeline / ZorgMailabonnement te hebben en uw Lifeline adres in te stellen als afzenderadres bij uw communicatie adressen.

  • Communicatie over het koppelen/toevoegen van (nieuwe) apotheken verloopt alleen via support@tetra.nl.

  • Voor het toevoegen van nieuwe apotheken doorloopt u de “Procedure toevoegen niet bestaande apotheek”.

  • Toevoegen van nieuwe apotheken, mits de benodigde informatie volledig is aangeleverd, duurt ongeveer drie werkdagen.

  • Stuur altijd eerst een test-recept naar de ontvangende apotheek om te kijken of de koppeling werkt. De koppelingen tussen praktijk en apotheek verloopt in de regel goed, er is echter geen garantie dat het per definitie werkt.

Voorbeelden communicatie adressen

Communicatie adressen voor het ontvangen van o.a. recepten zien er over het algemeen als volgt uit:

Beschikbare apotheken

Bricks Specialist beschikt van een groot aantal apotheken de communicatie adressen, maar niet allemaal. De beschikbare apotheken kan een praktijk beheerder zelfstandig toevoegen (versie 1.4.0 (en hoger)) aan de instellingen voor uw praktijk. Staat de gewenste apotheek niet in het overzicht, dan beschikt Bricks Specialist (nog) niet over het communicatie adres van de betreffende apotheek.

Het is mogelijk om de ontbrekende apotheek voor u toevoegen, dient u de “Procedure toevoegen niet bestaande apotheek” te volgen.

Apotheken (ont)koppelen

Let op

Test altijd eerst de receptkoppeling met de gekoppelde apotheek / apotheken voordat u de koppeling in gebruik neemt. Zo stuurt u een test-recept.

  1. Login op Bricks Specialist (niet via Single Sign On)

  2. Klik op Praktijk beheer in het menu

  3. Klik op Apotheken beheer in het menu

  4. Zoek de gewenste apotheek / apotheken op en selecteer deze

  5. Klik op de Opslaan knop

  6. De gekoppelde apotheken zijn vanaf nu zichtbaar op het medicatie scherm

Staat de gewenste apotheek niet in het overzicht? Volg dan de Procedure toevoegen niet bestaande apotheek.

Test-recept versturen

Een test-recept kunt u als volgt naar een apotheek:

  1. Login als “praktijk beheerder

  2. Koppel de apotheek

  3. Klik op de link “Verstuur test-recept”

  4. Selecteer de afzender locatie (deze stap is alleen van toepassing wanneer uw praktijk / instelling meerdere locaties heeft

  5. U krijgt een bevestiging van verzending te zien

  6. Het recept wordt binnen enkele minuten verzonden naar de apotheek

Heeft de apotheek het recept niet ontvangen?

Het kan nodig zijn dat de ontvangende apotheek het communicatie adres moet toevoegen aan hun Apotheek Informatie Systeem (AIS) voordat de recepten ontvangen worden. Dit dient u samen met de apotheek kort te sluiten zodat de apotheek deze instelling (indien nodig) opneem. Soms is het nodig dat de AIS leverancier e.e.a. dient aan te passen.


Laatst geüpdatet: 04-03-2024