Functie niet beschikbaar?
Het is mogelijk dat de beschreven functionaliteit of instellingen slechts gedeeltelijk beschikbaar zijn in uw versie van Bricks Huisarts. Nieuwe functies worden automatisch beschikbaar zodra ze voor uw omgeving zijn uitgerold.
Via de versie informatie kunt u de meest recente toevoegingen en wijzigingen volgen.
Berichten¶
Algemeen¶
Patiënten kunnen uitslagen tot een veertien maanden terug inzien na vrijgave, uitgaande van de ontvangstdatum van het bericht. Na deze periode dagen verdwijnen de gegevens uit “Mijn medisch dossier”.
Naast het beschikbaar stellen van communicatie/uitslagen en het beantwoorden van e-consulten kunt u vanuit uw HIS ook berichten naar uw patiënt sturen.
Communicatie vrijgeven¶
Waarschuwing
Onderstaande stappen gelden niet voor het beantwoorden van e-consults!
Wanneer u een bericht vrijgeeft heeft de patiënt de mogelijkheid om deze via “Mijn medisch dossier” in Bricks Patiënt te bekijken en te downloaden als PDF. U heeft de mogelijkheid om de volgende berichten vrij te geven:
Laboratoriumbericht (MEDLAB)
Specialistenbrief (MEDSPE)
Radiologiebericht (MEDRAD)
Vrij-bericht (MEDVRIJ / MEDVRI)
Bij het vrijgeven en/of het koppelen van het bericht aan een patiënt kunt u tevens een memo aan het bericht toevoegen. Deze memo wordt bij het betreffende bericht weergegeven, mits ingevuld.
Op het moment dat een bericht, onder het kopje “Portaal”, de status “vrijgeven” of “alleen memo” krijgt wordt er, per e-mail, een bericht naar de patiënt gestuurd met de melding dat er een uitslag klaar staat in “Mijn medisch dossier”.
Achteraf kunt u er voor kiezen om bericht in zijn geheel vrij te geven wanneer u er initieel voor gekozen heeft om alleen de memo vrij te geven.
Portaal optie |
Uitleg |
---|---|
Vrijgeven |
Bericht én memo verschijnen in de kluis van de patiënt. Er wordt notificatie, per e-mail, naar de patiënt gestuurd. |
Alleen memo |
Alleen de memo verschijnt in de kluis van de patiënt. Er wordt notificatie, per e-mail, naar de patiënt gestuurd. |
Niet |
Bericht verschijnt niet in de kluis van de patiënt. |
Waarschuwing
Het is mogelijk om berichten/uitslagen altijd inzichtelijk te maken voor de patiënt. Ongeacht de instelling in Bricks Huisarts zal het bericht dan altijd zichtbaar zijn voor de patiënt in Bricks Patiënt.
Meer hierover kunt u nalezen in het hoofdstuk “Patiëntinstellingen” van Bricks Patiënt.
U kunt op twee manieren een bericht zichtbaar maken bij “Onderzoeken” in het portaal van de patiënt:
Via de Communicatie-tab¶
Om een bericht vrij te geven vanuit het communicatiescherm volgt u de volgende stappen:
Ga naar de Communicatie-tab
Zoek het bericht op dat u wilt vrijgeven
Vul een bericht voor de patiënt in bij “Memo / Bericht aan patiënt via portaal”
Geef onder portaal aan of uw het bericht in zijn geheel of gedeeltelijk wilt:
Vrijgeven
Alleen de memo wilt vrijgeven
Niet wilt vrijgeven
Klik op
Waarschuwing
Tijdens het declareren van een e-consult beantwoording wordt de declaratie regel in het journaal bij de betreffende datum van het e-consult geplaatst. Ondanks dat het hierdoor niet zo lijkt wordt de declaratie op de datum van beantwoording geregistreerd.
Via het journaal¶
Om een bericht vrij te geven vanuit het journaal volgt u de volgende stappen:
Ga naar de Journaal-tab in het dossier van de de patiënt (die gebruik maakt van het portaal)
Open het gekoppelde bericht dat u vrij wilt geven
Vul een bericht voor de patiënt in bij “Memo / Bericht aan patiënt via portaal”
Geef onder portaal aan of uw het bericht in zijn geheel of gedeeltelijk wilt:
Vrijgeven
Alleen de memo wilt vrijgeven
Niet wilt vrijgeven
Klik op
Waarschuwing
Tijdens het declareren van een e-consult beantwoording wordt de declaratie regel in het journaal bij de betreffende datum van het e-consult geplaatst. Ondanks dat het hierdoor niet zo lijkt wordt de declaratie op de datum van beantwoording geregistreerd.
E-consult beantwoorden¶
Ga in de hoofdnavigatie naar de Communicatie-tab om de binnengekomen e-consults afhandelen.
Stel hiervoor de filter in de Berichten widget als volgt in:
Kies bij Status de gewenste instelling om (on)beantwoorde e-consults te filteren.
Kies het type E-consult
Geef een periode aan bij Datum ontvangen
Klik op
knop
Waarschuwing
Naast dat patiënten e-consult naar de praktijk sturen. Komen o.a. de volgende berichten ook binnen als e-consult:
Vraag over medicatie en/of wijzigingsverzoek medicatie
Wijzigen administratieve gegevens (straat + huisnummer, postcode, plaats, mobiel en/of e-mailadres)
Om een e-consult te beantwoorden klikt u in de berichtenlijst op het e-consult dat u wilt beantwoorden. U ziet in de Bericht widget onder “Vraag” het ontvangen e-consult, bij “Antwoord” vult u uw antwoord aan de patiënt in.
Na beantwoording klikt u op de
knop. De patiënt krijgt nu een e-mail dat het antwoord klaar staat in het portaal en u kunt, indien gewenst, het e-consult declareren.Tip
Meer informatie over de werking van het communicatiescherm kunt u vinden het hoofdstuk Communicatie (post) en de bijbehorende vervolgpagina’s.
Heeft u reacties die vaak terugkomen? Of heeft u geen zin om iedere keer een standaard aanhef en afsluiting in te typen? Met de opdracht TEMPLATES` kunt u o.a. e-consult templates beheren. Na het aanmaken van templates kunt u bij het beantwoorden van e-consults via de knop templates overnemen in het “Antwoord” veld.
Bericht naar patiënt sturen¶
Het is mogelijk om vanuit het HIS een bericht naar de persoonlijke omgeving van de patiënt te sturen, berichten worden tevens opgeslagen in het dossier.
Om het bericht te kunnen lezen dient de patiënt in te loggen op het portaal, het bericht is te vinden onder “berichten” in “Mijn medisch dossier”.
U kunt een bericht sturen voor patiënten die een portaal account hebben:
Vanuit het communicatie scherm
Klik in de Berichten widget op het menu en kies in het menu dat verschijnt voor
Vanaf de patiëntkaart
Klik onder het kopje “Portaal” op Algemeen-tab.
knop, deze kunt u vinden
In beide gevallen verschijnt hierna een venster waarmee u het bericht kunt versturen.