Dagelijks gebruik

Declaratiescherm niet tonen als u alleen een dossier bekeken hebt

Wanneer u even een dossier bekijkt maar geen SOEP invoert, dan kunt u instellen dat het dossier wordt afgesloten zonder te vragen wat er gedeclareerd moet worden. Voer de opdracht DECLARATIESCHERM uit.

En haal vervolgens het vinkje weg bij “Declaratiescherm zonder SOEP”:

../../_images/declaratiescherm.png

Autorisatie in het hoofdmenu

../../_images/hoofdnavigatie-autorisatie.png

Om snel te kunnen zien of er recepten wachten op goedkeuring is het mogelijk in de hoofdnavigatie een “Autorisatie” tab toe te voegen.

U kunt dit als volgt activeren:

  1. Klik op het icoon (rechtsboven)

  2. Kies applicatie-instellingen.

  3. Gaar naar de “Algemeen” tab

  4. Vink “Toon de “Medicatielijst” (rapport 44) als “Autorisatie” tab in het hoofdmenu” onder “menu” aan

  5. Klik op Opslaan

Journaal omdraaien, enters in SOEP en journaal compacter

Het journaal staat standaard op chronologische sortering, van boven naar beneden.

Wellicht bent u gewend dat dit andersom staat, dus de nieuwste SOEP-regels bovenin beeld. Ga naar de “Dossier” tab binnen de applicatie-instellingen, en vink de optie aan onder “Journaal en SOEP volgorde”.

Hier kunt u via “Journaalweergave” het lettertype van het journaal verkleinen om meer tekst tegelijk in beeld te hebben.

Standaard wordt Enter gebruikt om van S naar O, etc. te springen. Onder “SOEP-regels” kunt u instellen dat ENTER gebruikt wordt om een ENTER in de tekst te zetten. Om dan naar de volgende regel te springen gebruikt u dan Shift+Enter.

Staat het vinkje niet aanstaat kunt u ook naar een nieuwe regel in de tekst, typ dan eerst een spatie en dan ENTER.

Puntjes

Op heel veel plaatsen is een menu aanwezig, het menu.

Dit heeft het voordeel dat het ook werkt als rechtsklik lastig is (bijvoorbeeld op een tablet). Het heeft tot gevolg dat er op veel plaatsen “puntjes” staan. Overal waar puntjes staan is het mogelijk om hetzelfde menu met een rechtsklik te bereiken.

Bijvoorbeeld: Via het menu achter elke journaalregel is van die regel een attentieregel te maken (de regel wordt vetgedrukt en ook bij Attentieregels rechtsboven getoond).

Als u de puntjes uitzet, dan klikt u niet op het menu maar rechts-klikt u op de journaalregel zelf:

../../_images/rechts-klik.gif

Uitzetten kan via “Verberg puntjes-menu” op de “Algemeen” tab onder de applicatie-instellingen.

E-consults in chatweergave

Omdat patiënten vaak antwoord geven op een eerdere vraag is het handig om te zien wat het vorige e-consult was (en of er na het huidige e-consult nog een vraag achteraan is gekomen).

Deze instelling kunt u activeren via “E-consult als chat weergeven” onder de “Communicatie” tab bij de applicatie-instellingen.

Eerste patiënt direct selecteren

Standaard wordt van de eerst gevonden patiënt direct de belangrijkste gegevens aan de rechterkant getoond.

Bij een grote praktijk is dit vaak niet meteen de goede, u kunt het automatisch selecteren uitzetten door “Eerste resultaat meteen selecteren” aan te vinken onder de “Patiënten” tab bij de applicatie-instellingen.

Laatste geopende dossiers

Op de “Patiënten” tab is het knop aanwezig, klikt u hierop dan ziet u de patiënten waarvan het dossier de afgelopen 24-uur bekeken door u bekeken zijn.

../../_images/zoeken-geschiedenis.png

Bijna altijd consult 5-20 minuten of een declaratie die niet makkelijk terug te vinden is

In het declaratiescherm zijn ook instellingen aan te maken. U kunt bijvoorbeeld instellen dat onder 1 niets, onder 2 een consult 5-20 minuten en onder 3.

U kunt nu door op een cijfer te klikken snel die verrichting selecteren.

Bij alle instellingen met cijfertjes kunt u ook rechtsklikken om de namen van de instellingen te zien.

../../_images/instellingen-rechtsklik.gif

Rechtsklik op instellingen

Administratieve gegevens in het journaal

Door op kunt u de administratieve gegevens inklappen om meer te kunnen zien van het journaal. U kunt de gegevens weer zichtbaar maken door op te klikken.

../../_images/administratieve-gegevens.png

Overigens betekent het gevarendriehoekje dat er geen verzekering bekend is, te zien (en op te lossen) door op de groene V knop (van Verzekering) te klikken.

Onder O knop staan overige gegevens (komende afspraken, huidige apotheek, opt-in).

Vanuit het journaal naar een woonverbandlid springen

Rechtsboven in het journaal staan een aantal knopjes. Eén daarvan is woonverband (WVB):

../../_images/knop-wvb.png

Klikt u hierop, dan kunt u de woonverbandleden van de patiënt zien en daar direct het dossier van openen:

../../_images/woonverbandleden.png

Snel een afspraak maken

Snel een afspraak maken vanuit het dossier of patiëntenkaart (zoeken) gaat via de AFS knop:

../../_images/knop-afs.png

Dit scherm moet de eerste keer ingesteld worden, waarbij u de goede agenda’s en agendakleuren selecteert. Dit gaat via de Instellingen knop.

Als dat gebeurt is zoekt hij naar mogelijke afspraken voor een aantal termijnen (morgen, een week, etc). Bij het zoeken wordt geprobeerd zo dicht mogelijk bij de gewenste termijn te komen en van de beschikbare slots worden er een aantal getoond die zoveel mogelijk verdeeld zijn over de dag. Met het vinkje Dubbel consult zoekt hij naar dubbele slots, met Alle artsen zoekt hij ook bij collega’s.

Ook staan hier de afspraken die al gemaakt zijn met de patiënt.

../../_images/afspraak-via-afs.png

Een videoconsult starten

Met videoconsult (VC) knop start u een videoconsult:

../../_images/knop-vc.png

De link voor de patiënt kunt u per e-mail of SMS versturen, er is geen speciale software nodig.

Let op

U moet waarschijnlijk in de browser instellen dat uw camera en microfoon mogen worden benaderd.

Verder met een episode/selecteren op een episode

In de episodelijst staan selectievakjes .
Vink 1 of meerdere selectievakjes aan om het journaal te beperken tot de aangegeven episode(n).

Is uw huidige SOEP-invoer een vervolg van een bestaande episode, dan klikt u op de (groene) ICPC code. Bijvoorbeeld T90.01 of T90.02 (al naar gelang de weergave de episodelijst).

../../_images/episodelijst.png

Episoden wel/niet bundelen

Op basis van de ICPC-code worden episoden standaard gebundeld weergegeven. Dit betekent dat als er meer dan één episode binnen een bundel valt (bijvoorbeeld Hart- en vaatziekten) deze gegroepeerd worden weergegeven.

../../_images/episodebundels.png
Met knop is deze functie uit te zetten.
Bij een grote lijst episoden kunt u ook hier zoeken door op te klikken.

Een brief opzoeken in het journaal

Als u de standaardinstellingen heeft voor het journaal dan kiest u eerst Correspondentie onder 3 knop om alleen de correspondentie te tonen. Vervolgens zoekt u overal in de tekst naar bijvoorbeeld “knie” of “car” voor een knie-operatie of brief van de cardioloog door op te klikken.

U kunt natuurlijk ook meteen een woord invoeren om alle contacten te vinden waar dat woord in voorkomt.

../../_images/zoeken1.gif

Automatische SOEP

Als u een bloeddruk invoert als RR 120/80 dan herkent het systeem dit als een bloeddruk en voegt hem ook toe als meting.

../../_images/automatische-soep.png

Met de opdracht SOEPINSTELLINGEN kunt u instellen en zien welke dingen nog meer herkend worden.

U kunt eigen opdrachten toevoegen, zoals /BMI om direct het protocol BMI te openen. Ook kunt u afkortingen instellen, dus als u “su” typt wordt er meteen spreekuur van gemaakt.

Een recept, verwijzing of afspraak maken vanuit het communicatiescherm

In het communicatiescherm staan een aantal knopjes bij Overig:

../../_images/knopjes-overig.png

Hiermee kunt u bijvoorbeeld direct een eenvoudige verwijzing maken (zoals een labaanvraag) zonder episoden mee te sturen. De andere knopjes zijn om een recept en afspraak te maken, en om het journaal snel te raadplegen.

Het verschil tussen metinggroepen en protocollen

Op de “Metingen” tab kunt u metingen invoeren en opvragen, en daarvoor ook groepjes aanmaken om meerdere metingen tegelijk te zien of in te voeren.

Bij Protocollen is er meer mogelijk. Zo kunnen er berekeningen worden uitgevoerd (zoals BMI en scorelijsten als Five Shot en GFI), kunnen afhankelijkheden worden ingesteld (als de patiënt nooit heeft gerookt hoeft de vraag naar het soort tabak niet ingevuld), en zijn er tabjes te maken om de vragen te groeperen. Ook kunnen er vragen worden beantwoord waarvoor geen standaard NHG meting beschikbaar is.

Met de opdracht FORMULIEREN kunnen nieuwe protocollen worden ingelezen. De beschikbare protocollen kunt u vinden op Tetra definities.

Staat er geen geschikt protocol tussen dan maakt Tetra (kostenloos) een nieuwe op verzoek van de praktijk of zorggroep.

Rode afspraken in de agenda

Als er rode afspraken in de agenda staan betekent dat dat de afspraak gemaakt is in een andere agenda dan die van de toegewezen zorgverlener.

Dit gedrag, en de gebruikte kleur is in te stellen via “Afwijkende zorgverlener weergave” op “Agenda” tab bij de applicatie-instellingen.

Hier zijn nog meer mogelijk interessante opties beschikbaar.

Nieuw woonverbandlid inschrijven

../../_images/woonverband-tab.png

Op de “Woonverband” tab staan de bestaande woonverbandleden, via de Nieuw woonverbandlid knop kunt u een nieuw lid toevoegen.

Hiermee worden o.a. het adres van de huidige patiënt gekopieerd en het huidige woonverband geselecteerd.

Instellingen en brieven overnemen

Met de Neem instellingen over knop kunt u op het medewerkerscherm instellingen van andere medewerkers overnemen. Het medewerkerscherm is bereikbaar via of de op opdracht MW.

Dit zijn alle instellingen voor journaal, episoden, verwijsbrieven, etc.

Meer informatie over de mogelijkheid kunt u vinden in het hoofdstuk “Filter/selectie instellingen overnemen van andere gebruiker”.

Templates instellen voor e-consults

Met de opdracht TEMPLATES kunt u standaardteksten instellen om snel antwoord te kunnen geven:

../../_images/templates.png

Binnen o.a. de e-consults kunt u de templates invoegen via .

Document toevoegen aan journaal door te slepen

Na het openen van een dossier kunt u een document, pasfoto of MEDOVD aan het dossier toevoegen door deze op het journaal te slepen.

../../_images/sleep-bestand.gif

Meer informatie over deze functie kunt u vinden in het hoofdstuk “Document toevoegen”.

Selectievakjes automatisch aanvinken

In de agenda en bij het zoeken zijn selectievakjes aanwezig die automatisch aangevinkt kunnen worden.

Bij de agenda kunt u de volgende selectievakjes instellen:

  • Interne afspraak (niet tonen in portaal)

  • E-mail bevestiging

  • Print bevestiging

  • Start met gebruikersnaam

  • Opmerking op nemen in SOEP

Tijdens het zoeken:

  • Meisjesnaam

  • Straat

  • Alle praktijken

  • Inactief

Receptmarge

Afhankelijk van de printer kan het zijn dat er een stukje van het recept buiten het papier valt. Met de opdracht RECEPTMARGE kunt u het afdrukken zo instellen dat hier rekening mee wordt gehouden.

../../_images/recept.png

Afspraken zo compact mogelijk weergeven

De afspraken worden standaard voorzien van informatie over het “kleurtje”, de afspraak status, de start- en eindtijd van de afspraak.

Wilt u liever een compacte weergave? Klik dan op de “Agenda” tab op Wijzig en klik bij de agendaoverzichten die u compact wilt weergeven op de Compact.

Vergeet na het aanpassen niet op Opslaan knop te klikken.

Standaard weergave van een afspraak.

../../_images/agenda-tijdslot-standaard.png

Compacte weergave van een afspraak.

../../_images/agenda-tijdslot-compact.png

Wilt u een nog compactere weergave? Activeer dan het Arial lettertype voor de agenda onder de “Agenda” tab bij de applicatie-instellingen.


Laatst geüpdatet: 21-10-2024 15:06