Functie niet beschikbaar?
Het is mogelijk dat de beschreven functionaliteit of instellingen slechts gedeeltelijk beschikbaar zijn in uw versie van Bricks Huisarts. Nieuwe functies worden automatisch beschikbaar zodra ze voor uw omgeving zijn uitgerold.
Via de versie informatie kunt u de meest recente toevoegingen en wijzigingen volgen.
SIP-koppeling¶
Algemeen / voorwaarden¶
Let op
De koppeling met de telefooncentrale maakt gebruik van het SIP protocol i.c.m. het UDP netwerk protocol. Andere protocollen en/of telefooncentrales die anders werken worden niet ondersteund door Bricks Huisarts.
Het instellen van de koppeling kunt u doen op basis van onderstaande documentatie. De koppeling wordt aangeboden zoals hij is.
Bricks Huisarts beschikt over een eerste versie van de koppeling met een telefooncentrale.
De telefooncentrale koppeling maakt van Bricks Huisarts een extra toestel. Voor de koppeling kan een bestaande extensie gebruikt worden, wordt dit gedaan, dan gaat het toestel over en zal er gelijktijdig in het HIS een melding van de oproep verschijnen.
De logica gaat er vanuit dat het HIS zich aanmeldt bij de telefooncentrale, dit kan op twee manieren:
De accountgegevens van het centrale/groepsnummer met het bijbehorende wachtwoord worden ingevuld bij de instellingen.
De accountgegevens van een toestel dat op de werkplek wordt ingevuld bij de instellingen.
In beide gevallen wordt bij “Toestelnummer gebruiker” het nummer opgegeven van het toestel dat naast de PC staat.
Daarnaast gaat de logica ervan uit dat de telefooncentrale alle aangemelde toestellen met hetzelfde nummer over laat gaan (rinkelen) bij een binnenkomend gesprek.
Nadat er een koppeling ingesteld is verschijnt er bij een inkomend telefoongesprek naast het “Zoek patiënt” veld, op de Patiënten en Agenda tab, een knop. Klikt u hierop dan wordt de beller opgezocht op basis van het binnenkomende nummer.
Instellen¶
Let op
Wanneer u 1 of meerdere instellingen opgeeft via de opdracht PBX, dan wordt alleen die instelling gebruikt waarbij “actief” is aangevinkt!
Er kunnen niet meer dan 1 instellingen actief zijn.
Om de koppeling met de telefooncentrale op te zetten voert u de volgende stappen uit:
Voer de opdracht PBX uit
Er verschijnt een nieuw venster
Klik op
of opVul de velden in
Klik op
knop
Heeft u “Actief” aangevinkt heeft bij de instellingen, dan is bij deze de telefooncentralekoppeling geactiveerd.
In het venster dat verschijnt krijgt u de volgende velden te zien:
Veld |
Uitleg |
---|---|
Actief |
Activeer configuratie |
Account Naam |
Vul instelling naam in |
VoIP serveradres |
Vul het adres van de VoIP server in, bijvoorbeeld: pbx.telefooncentrale.nl |
VoIP server poortnummer |
Vul het poortnummer van de VoIP server in, bijvoorbeeld: 5060 |
Weergavenaam |
Vul de weergavenaam van telefooncentralekoppeling in, bijvoorbeeld: assistente of 201 |
VoIP gebruikersnaam |
Vul uw VoIP gebruikersnaam, bijvoorbeeld: 100 of voipgebruiker123 |
VoIP wachtwoord |
Vul uw VoIP wachtwoord, bijvoorbeeld: wachtwoord1234 |
VoIP verwijs extensie |
Vul het extensienummer in van het fysieke telefoontoestel van de gebruiker, bijvoorbeeld: 201 |
VoIP proxy adres |
Vul het VoIP proxy adres in, bijvoorbeeld: sips:pbxproxy.telefooncentrale.nl;transport=tls |
DTMF type |
DTMF type van telefooncentrale |
DTMF aanmelding telefooncentrale |
Extensienummer van telefooncentrale om aan te melden |
DTMF aanmelding toestel extensie |
Extensienummer voor het aanmelden bij de telefooncentrale |
DTMF aanmelding toestel pincode |
Extensienummer pincode/wachtwoord voor aanmelden bij de telefooncentrale |
Toestel status zichtbaar |
Laat status scherm zien |
Debug uitschakelen |
Debug telefooncentrale koppeling uitschakelen |
Debug zichtbaar |
Laat het debug scherm zien |
Debug log niveau |
Stel debug log level 0-6 in, bijvoorbeeld: 5 |
Telefoon doorschakel type |
Selecteer het telefoon doorschakel type, bijvoorbeeld: ATTENDED |
Doorschakel geluid uitschakelen |
Tijdens attended doorschakelen geen wachtmuziek spelen |
Doorschakel bounce uniek |
Negeer oproepen vanaf hetzelfde extensienummer en voorkom bounce-back-calls |
MWI |
Gebruik Message Waiting Indication uitbreiding |
Publiceer aanwezigheid gebruiker |
Geef aanwezigheidsstatus medewerker door aan telefooncentrale |
Publiceer aanwezigheid toestel |
Geef aanwezigheid status PBX-module door aan telefooncentrale |
PRACK 100rel |
Gebruik PRACK + 100rel uitbreiding |
Netwerk transport type |
Selecteer netwerk transport type, bijvoorbeeld: UDP |
UPnP |
Gebruik UPnP instelling//Specify whether to enable UPnP. |
UPnP interface name |
Vul uw voorkeur UPnP interface naam in |
DNS server |
Vul een DNS server adres in |
Outbound proxies |
Vul de URL van de proxy voor alle uitgaande oproepen in |
NAT gebruiken |
NAT instelling gebruiken |
NAT STUN-server |
Vul het STUN-server adres in, bijvoorbeeld stun.voys.nl:3478 of stun.gntel.nl:3478 |
NAT type in SDP |
Voeg NAT type toe aan SDP
Standaard: 1
0: geen info
1: alleen NAT type nummer
2: NAT type nummer en naam.
|
STUN ignore failure |
Koppeling niet starten wanneer STUN faalt |
STUN probeer IPv6 |
Indien STUN IPv4 faalt, probeer IPv6 |
Toestel poortnummer |
Gebruik computer poortnummer vanaf, bijvoorbeeld: 5060 |
Toestel bel prefix |
Kies voor buitenlijn, bijvoorbeeld: 0 |
Sessie manager type |
Selecteer sessie manager type, bijvoorbeeld: SIP |
Media, sound en clock rate |
ClockRate conference bridge geluid, bijvoorbeeld: 16000 |
Certificaat Private Key (optioneel) |
Bestandslocatie SSL/TLS privaat certificaat |
Certificaat Private Key wachtwoord |
Wachtwoord voor SSL/TLS privaat certificaat |
Certificate of Authority (CA) lijst |
Bestandslocatie CA bestand |
Certificaat Publiek bestand |
Bestandslocatie publiek certificaat |
Certificaat TLS type |
Selecteer TLS versie |
U kunt de instellingen testen via de volgende opdrachten:
Opdracht |
Uitleg |
---|---|
PBXSTATUS [toestelnummer] |
Vraag aan de telefooncentrale de status van toestelnummer op |
PBXBEL [(toestel)nummer] [(patiënt)nummer] |
Belt beide nummers en verbindt ze met elkaar door. Hiermee kunt u testen of het bellen van een nummer vanuit het HIS werkt |
Veelgestelde vragen¶
Waar krijg ik de benodigde koppelgegevens vandaan?¶
De koppelgegevens zoals gebruikersnaam VoIP-server, toestelnummer gebruiker en bijbehorend wachtwoord kunt u bij de leverancier van de telefooncentrale opvragen.
De koppeling werkt nog niet helemaal zoals verwacht, wat te doen?¶
Bricks Huisarts beschikt momenteel over de eerste versie van de telefooncentralekoppeling. In de webbased versie van Bricks Huisarts zal de koppeling verder uitgebreid worden.
Heeft u vragen en/of feedback, stuur ons dan een Eitje.
Welke audio codecs worden ondersteund in Bricks Huisarts?¶
G.711 Codec Standard G.711/PCMA and PCMU codec
G.722 Codec
G.722.1 Codec (Siren7/Siren14)
GSM 06.10 Codec
iLBC Codec
IPP Codecs
L16 Codec Family
Wat is er nodig op firewall niveau?¶
Standaard dient firewall verkeer over UDP naar poort 5060 toegestaan te worden richting de telefooncentrale aanbieder.
In het geval uw aanbieder een andere poort gebruikt dient deze poort naar open te staan in de firewall.
Tevens dient NAT aan te staan op de router zodat de terugkerende SIP-berichten op de werkplek ontvangen worden.
Wat zijn de technische specificaties van de koppeling?¶
De telefooncentrale implementatie is gebaseerd op PJSIP.
Voor meer informatie over het PJSIP project kunt u terecht op:
Ondersteunde platform
Intel processor based Windows (32 and 64 bit)
huidige ondersteuning voor:
SIP 2.0/UDP
RFC 3261: INVITE, CANCEL, BYE, REGISTER, OPTIONS, INFO
RFC 2617: Digest authentication
RFC 2833: DTMF RTP +SIP INFO
RFC 3262: Prack/100REL
Transports
UDP/IP4
TCP/IP4 & TLS/SSL ondersteuning komt in de webbased versie van Bricks Huisarts
Routing/NAT
RFC 3581 rport
STUN Session Traversal Utilities for NAT
Call
RFC 3264 Offer/answer
Transfer/REFER (attended and unattended)
SDP: Session Description ProtocolRFC 4566