Functie niet beschikbaar?

Het is mogelijk dat de beschreven functionaliteit of instellingen slechts gedeeltelijk beschikbaar zijn in uw versie van Bricks Huisarts. Nieuwe functies worden automatisch beschikbaar zodra ze voor uw omgeving zijn uitgerold.

Via de versie informatie kunt u de meest recente toevoegingen en wijzigingen volgen.

SIP-koppeling

Algemeen / voorwaarden

Let op

De koppeling met de telefooncentrale maakt gebruik van het SIP protocol i.c.m. het UDP netwerk protocol. Andere protocollen en/of telefooncentrales die anders werken worden niet ondersteund door Bricks Huisarts.

Het instellen van de koppeling kunt u doen op basis van onderstaande documentatie. De koppeling wordt aangeboden zoals hij is.

Bricks Huisarts beschikt over een eerste versie van de koppeling met een telefooncentrale.

De telefooncentrale koppeling maakt van Bricks Huisarts een extra toestel. Voor de koppeling kan een bestaande extensie gebruikt worden, wordt dit gedaan, dan gaat het toestel over en zal er gelijktijdig in het HIS een melding van de oproep verschijnen.

De logica gaat er vanuit dat het HIS zich aanmeldt bij de telefooncentrale, dit kan op twee manieren:

  1. De accountgegevens van het centrale/groepsnummer met het bijbehorende wachtwoord worden ingevuld bij de instellingen.

  2. De accountgegevens van een toestel dat op de werkplek wordt ingevuld bij de instellingen.

In beide gevallen wordt bij “Toestelnummer gebruiker” het nummer opgegeven van het toestel dat naast de PC staat.

Daarnaast gaat de logica ervan uit dat de telefooncentrale alle aangemelde toestellen met hetzelfde nummer over laat gaan (rinkelen) bij een binnenkomend gesprek.

Nadat er een koppeling ingesteld is verschijnt er bij een inkomend telefoongesprek naast het “Zoek patiënt” veld, op de Patiënten en Agenda tab, een knop. Klikt u hierop dan wordt de beller opgezocht op basis van het binnenkomende nummer.

Instellen

Let op

Wanneer u 1 of meerdere instellingen opgeeft via de opdracht PBX, dan wordt alleen die instelling gebruikt waarbij “actief” is aangevinkt!

Er kunnen niet meer dan 1 instellingen actief zijn.

Om de koppeling met de telefooncentrale op te zetten voert u de volgende stappen uit:

  1. Voer de opdracht PBX uit

  2. Er verschijnt een nieuw venster

  3. Klik op Toevoegen of op Wijziging

  4. Vul de velden in

  5. Klik op Opslaan knop

Heeft u “Actief” aangevinkt heeft bij de instellingen, dan is bij deze de telefooncentralekoppeling geactiveerd.

In het venster dat verschijnt krijgt u de volgende velden te zien:

Veld

Uitleg

Actief

Activeer configuratie

Account Naam

Vul instelling naam in

VoIP serveradres

Vul het adres van de VoIP server in, bijvoorbeeld: pbx.telefooncentrale.nl

VoIP server poortnummer

Vul het poortnummer van de VoIP server in, bijvoorbeeld: 5060

Weergavenaam

Vul de weergavenaam van telefooncentralekoppeling in, bijvoorbeeld: assistente of 201

VoIP gebruikersnaam

Vul uw VoIP gebruikersnaam, bijvoorbeeld: 100 of voipgebruiker123

VoIP wachtwoord

Vul uw VoIP wachtwoord, bijvoorbeeld: wachtwoord1234

VoIP verwijs extensie

Vul het extensienummer in van het fysieke telefoontoestel van de gebruiker, bijvoorbeeld: 201

VoIP proxy adres

Vul het VoIP proxy adres in, bijvoorbeeld: sips:pbxproxy.telefooncentrale.nl;transport=tls

DTMF type

DTMF type van telefooncentrale

DTMF aanmelding telefooncentrale

Extensienummer van telefooncentrale om aan te melden

DTMF aanmelding toestel extensie

Extensienummer voor het aanmelden bij de telefooncentrale

DTMF aanmelding toestel pincode

Extensienummer pincode/wachtwoord voor aanmelden bij de telefooncentrale

Toestel status zichtbaar

Laat status scherm zien

Debug uitschakelen

Debug telefooncentrale koppeling uitschakelen

Debug zichtbaar

Laat het debug scherm zien

Debug log niveau

Stel debug log level 0-6 in, bijvoorbeeld: 5

Telefoon doorschakel type

Selecteer het telefoon doorschakel type, bijvoorbeeld: ATTENDED

Doorschakel geluid uitschakelen

Tijdens attended doorschakelen geen wachtmuziek spelen

Doorschakel bounce uniek

Negeer oproepen vanaf hetzelfde extensienummer en voorkom bounce-back-calls

MWI

Gebruik Message Waiting Indication uitbreiding

Publiceer aanwezigheid gebruiker

Geef aanwezigheidsstatus medewerker door aan telefooncentrale

Publiceer aanwezigheid toestel

Geef aanwezigheid status PBX-module door aan telefooncentrale

PRACK 100rel

Gebruik PRACK + 100rel uitbreiding

Netwerk transport type

Selecteer netwerk transport type, bijvoorbeeld: UDP

UPnP

Gebruik UPnP instelling//Specify whether to enable UPnP.

UPnP interface name

Vul uw voorkeur UPnP interface naam in

DNS server

Vul een DNS server adres in

Outbound proxies

Vul de URL van de proxy voor alle uitgaande oproepen in

NAT gebruiken

NAT instelling gebruiken

NAT STUN-server

Vul het STUN-server adres in, bijvoorbeeld stun.voys.nl:3478 of stun.gntel.nl:3478

NAT type in SDP

Voeg NAT type toe aan SDP
Standaard: 1

0: geen info
1: alleen NAT type nummer
2: NAT type nummer en naam.

STUN ignore failure

Koppeling niet starten wanneer STUN faalt

STUN probeer IPv6

Indien STUN IPv4 faalt, probeer IPv6

Toestel poortnummer

Gebruik computer poortnummer vanaf, bijvoorbeeld: 5060

Toestel bel prefix

Kies voor buitenlijn, bijvoorbeeld: 0

Sessie manager type

Selecteer sessie manager type, bijvoorbeeld: SIP

Media, sound en clock rate

ClockRate conference bridge geluid, bijvoorbeeld: 16000

Certificaat Private Key (optioneel)

Bestandslocatie SSL/TLS privaat certificaat

Certificaat Private Key wachtwoord

Wachtwoord voor SSL/TLS privaat certificaat

Certificate of Authority (CA) lijst

Bestandslocatie CA bestand

Certificaat Publiek bestand

Bestandslocatie publiek certificaat

Certificaat TLS type

Selecteer TLS versie

U kunt de instellingen testen via de volgende opdrachten:

Opdracht

Uitleg

PBXSTATUS [toestelnummer]

Vraag aan de telefooncentrale de status van toestelnummer op

PBXBEL [(toestel)nummer] [(patiënt)nummer]

Belt beide nummers en verbindt ze met elkaar door. Hiermee kunt u testen of het bellen van een nummer vanuit het HIS werkt

Veelgestelde vragen

Waar krijg ik de benodigde koppelgegevens vandaan?

De koppelgegevens zoals gebruikersnaam VoIP-server, toestelnummer gebruiker en bijbehorend wachtwoord kunt u bij de leverancier van de telefooncentrale opvragen.

De koppeling werkt nog niet helemaal zoals verwacht, wat te doen?

Bricks Huisarts beschikt momenteel over de eerste versie van de telefooncentralekoppeling. In de webbased versie van Bricks Huisarts zal de koppeling verder uitgebreid worden.

Heeft u vragen en/of feedback, stuur ons dan een Eitje.

Welke audio codecs worden ondersteund in Bricks Huisarts?

  • G.711 Codec Standard G.711/PCMA and PCMU codec

  • G.722 Codec

  • G.722.1 Codec (Siren7/Siren14)

  • GSM 06.10 Codec

  • iLBC Codec

  • IPP Codecs

  • L16 Codec Family

Wat is er nodig op firewall niveau?

Standaard dient firewall verkeer over UDP naar poort 5060 toegestaan te worden richting de telefooncentrale aanbieder.

In het geval uw aanbieder een andere poort gebruikt dient deze poort naar open te staan in de firewall.

Tevens dient NAT aan te staan op de router zodat de terugkerende SIP-berichten op de werkplek ontvangen worden.

Wat zijn de technische specificaties van de koppeling?

De telefooncentrale implementatie is gebaseerd op PJSIP.

Voor meer informatie over het PJSIP project kunt u terecht op:

Ondersteunde platform

  • Intel processor based Windows (32 and 64 bit)

  • huidige ondersteuning voor:

    • SIP 2.0/UDP

    • RFC 3261: INVITE, CANCEL, BYE, REGISTER, OPTIONS, INFO

    • RFC 2617: Digest authentication

    • RFC 2833: DTMF RTP +SIP INFO

    • RFC 3262: Prack/100REL

Transports

  • UDP/IP4

  • TCP/IP4 & TLS/SSL ondersteuning komt in de webbased versie van Bricks Huisarts

Routing/NAT

  • RFC 3581 rport

  • STUN Session Traversal Utilities for NAT

Call

  • RFC 3264 Offer/answer

  • Transfer/REFER (attended and unattended)

  • SDP: Session Description ProtocolRFC 4566


Laatst geüpdatet: 17-06-2025 12:53