Afspraak maken¶
Binnen Bricks Huisarts zijn er meerdere mogelijkheden om een afspraak te maken, dit kan via de:
AFS-knop op de Zoek-tab of vanuit het dossier
Via Agenda-tab¶
Een afspraak maakt u door op de Agenda-tab 1 keer op een beschikbaar tijdstip te klikken.
Wilt u voor een specifieke dag een afspraak maken, dan kun u in via de calender een dag kiezen. Het is ook mogelijk om snel een dag, week, maand of een periode vooruit of achteruit te “springen” door gebruik te maken van de of iconen naast dag / week / maand / periode.
Daarnaast kunt u bij de agenda instellingen een ad hoc weergave instellen. Doet u dit, dan verschijnt er bij iedere agenda een icoon. Klikt u hierop, dan wordt alleen de betreffende agenda zichtbaar i.c.m. het aantal opgegeven dagen.
Wilt u de ad hoc weergave sluiten, klik dan op het icoon.
Kiest u voor het kiezen van een tijdstip en heeft u via de Zoeken-tab of op de Agenda-tab een patiënt opgezocht, dan wordt deze automatisch geselecteerd in het venster waarmee u de afspraak maakt.
Heeft u nog geen patiënt gekozen, dan kun u in het venster waarmee u de afspraak maakt een patiënt koppelen.
In het venster dat verschijnt voert u eventueel de opmerking in, deze wordt in de wachtkamer zichtbaar en kan automatisch in de S-regel worden overgenomen wanneer u “Opmerking opnemen in SOEP” aanvinkt.
Geef eventueel aan of u:
De afspraak wilt kenmerken als interne afspraak. Dit doet u door “Interne afspraak (niet tonen in portaal)” aan te vinken. De afspraak wordt dan niet zichtbaar in het portaal. .. én de patiënt kan zich er niet voor aanmelden wanneer uw praktijk gebruik maakt van een aanmeldzuil;
- Een e-mail bevestiging wilt versturen;Dit kan alleen wanneer er een e-mailadres van de patiënt bekend is. Gebruik “Wijzig administratief” om een e-mailadres in te stellen.
Een afspraakbevestiging wilt printen.
Op het moment dat u de afspraak maakt in de agenda van een zorgverlener die niet gekoppeld is aan de patiënt, dan wordt de naam van de zorgverlener in het rood weergegeven:
Om de afspraak definitief op te slaan klikt u op de
knop.Tip
Het selectievakje voor het versturen en printen van een bevestiging heeft een geheugenfunctie. U kunt dus instellen of u standaard een bevestiging wilt versturen en/of printen.
Let op
Zoals aangegeven is het mogelijk om eerst een tijdstip te selecteren en daarna een patiënt te zoeken. Als er meer dan één assistente tegelijk afspraken aanmaakt, dan wordt het risico op het maken dubbele afspraken groter via deze werkwijze. Een oplossing hiervoor kunt u lezen in het hoofdstuk “Hoe voorkom ik dubbele afspraken op één tijdstip?”
Via AFS-knop¶
Wanneer u via de Patiënten-tab een patiënt kiest of na het open van een dossier ziet u rechts in uw scherm, op de hoogte van de patiënt, de AFS-knop.
Door op deze knop de klikken kunt u:
snel een afspraak inplannen op basis van een aantal tijdslots;
een afspraak plannen via de agenda, klik hiervoor op de
knop;de komende afspraken van de patiënt zien (en bekijken of wijzigen door op een afspraak te klikken).